Kiøsterudgården – en verkebyll

TOMT OG FORFALLENT: Liv Ortveit etterlyser en løsning for det historiske og berømte huset i Åsgårdstrand.

TOMT OG FORFALLENT: Liv Ortveit etterlyser en løsning for det historiske og berømte huset i Åsgårdstrand. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

«Det kunne vært en solskinnshistorie ...»

DEL

MeningerDet som kunne vært en solskinnshistorie er nå blitt en verkebyll og en fortvilelsens historie.

Det dreier seg om Kiøsterudgården i Åsgårdstrand, denne flotte gården fra 1780 årene som maleren Edvard Munch udødeliggjorde i sitt verdens-berømte maleri «Pikene på broen».

I noen hektiske sommermåneder kommer busslass på busslass med turister fra alle verdenshjørner på besøk til Åsgårdstrand. De vil se og høre om Huset til Edvard Munch, og ellers alt som har med motiver å gjøre, hvor han stod og malte, hvem han malte o.l. Og Kiøsterudgården er en selvfølge å oppsøke i denne forbindelse.

Men akk,- hva møter turistene? Et «dødt» hus, et tomt hus, et hus og en hage preget av sterkt forfall.

At det skal være sååååå vanskelig å få til en løsning på denne husstriden er trist. Trist for Åsgårdstrand, for kommunen og ikke minst turistene som bl.a. kommer for å se på et hus som de trodde var som en skinnende perle.

LES OGSÅ: Husker du alle butikkene i Åsgårdstrand?

LES OGSÅ: Hvordan får man hesten inn i butikken?

Artikkeltags