(Vestviken 24)

– En veldig hyggelig anerkjennelse, sier Christensen om prisen, som betinger både kraftig vekst og god inntjening.

47-åringen kjøpte Hotel Wassilioff på bryggekanten i Stavern i 2011, og i fjor tok han over Hotel Kong Carl i Sandefjord.

De siste årene har han knapt hatt ferie. Syv dager i uka og 14-15 timer om dagen bruker han på de to hotellene som foreløpig utgjør kjeden Unike Hoteller.

Om kort tid kan han signere for sitt tredje. Hvilket det dreier seg om og hvor det ligger? Christensen byr ikke på annet enn en hemmelighetsfull mine når vi spør.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN.NO

– En ekstrem pasjon

– Vi kan være ganske nær en signering, sier Christensen, som har en ambisjon om å bygge sten på sten i sitt lille hotellimperium.

Strategien er å finne riktige objekter, bygge dem opp etter samme konsept, lære opp de rette folkene til å drive, for deretter å kunne gå videre til neste prosjekt.

Morten Christensens plan med kjeden Unike Hoteller er ikke å bli noen gigant. Men en håndfull hoteller er kanskje målet. Og en gang ender han kanskje i en mer overordnet rolle selv.

– Det viktige er hva vi fyller disse hotellene med. Jeg har en ekstrem pasjon for hoteller, og vi skal skille oss ut i mengden. Kunden skal møte gode opplevelser, og for at det skal skje må alle detaljer fungere. Maten, menyene, servicen, rommene, såpe, sjampo, morgenkåper, tøfler, sengetøy og puter. Alt skal klaffe, sier hotell-eieren.

LES OGSÅ: Morten har kjøpt sitt andre hotell og starter kjede

Tjener gode penger

At publikum verdsetter detaljene er tydelig. Wassilioff i Stavern er hotellet Christensen har fått gaselleprisen for.

Omsetningen er doblet, og resultatene mer enn firedoblet. I 2016 går driften med over åtte millioner kroner i pluss. Belegget er også økt kraftig. I 2016 lå det gjester i hver eneste seng nesten seks av 10 netter.

Den samme positive utviklingen fyller gradvis det gamle trehotellet Kong Carl i Sandefjord. Christensen eier hotellet sammen med Komplett- og Fjellsport-gründer Eric Sandtrø, men står selv for driften.

47-åringen overtok driften ved årsskiftet 2015-2016, og første hele år viser en omsetningsøkning på 40 prosent. Belegget har også økt kraftig i Sandefjord.

LES OGSÅ: Tilbake til storhetstiden

Tilbud til lokale folk

Resepten er den samme i Sandefjord og Stavern. Det bygger på kultur, verdier og holdninger hos alle medarbeiderne. I begge hotellene er det åpnet lobbybar og á la carte-restauranter med eksklusive menyer.

Selskaper, bryllup og konferanser er et satsningsområde, og hvite duker og sølvbestikk går igjen. I tillegg til tilreisende gjester, ønsker Christensen å ha gode tilbud for lokalbefolkningen.

– Mange av de store kjedene tar ting ut. Vi gjør det motsatte. På Kong Carl har vi vært i kjelleren og funnet frem igjen sølvtøy og sølv-kaffekanner. Maksimalisme er det vi jobber etter, ikke det motsatte, sier hotelleieren.

På Kong Carl er kjøkkenet omgjort fra et enkelt frokostkjøkken til fullsortiments. Til sommeren er planen å åpne uterestaurant, og et sommershow i bakgården står også på ønskelista.