Gå til sidens hovedinnhold

Startet i en kjeller – ble en vanvittig suksess

Artikkelen er over 5 år gammel

To tiår etter oppstarten i kjelleren på Kiwi Lasken, er Norges første nettbutikk en ubestridt gigant på data- og elektronikk.

(Vestviken 24)

– Hadde du den gang sagt at det her skulle bli en av Sandefjords største arbeidsplasser og lage trafikkork, hadde du fått svært mange til å riste på hodet. Jeg tror ikke noen hadde trodd deg, sier Eric Sandtrø smilende.

Han har vært en viktig brikke siden Norek og Komplett slo seg sammen på 90-tallet, og ble til gigantsuksessen vi kjenner i dag. Etter at Sandtrø sendte stafettpinnen videre til Anton Hagberg i 2007 har Komplett fortsatt å vokse, men det er svært mye som har skjedd siden bedriftens spede begynnelse.

Gjestebok på nettet

Helt i starten var det en kameratgjeng med lokaler i kjelleren på Kiwi Lasken, som drev med salg av alt fra musematter til komponenter med markedsføring på tekst-tv. En dag kom en mann fra Intrasoft på besøk og presenterte en nettløsning.

– Vi sendte ham først ut døra, men etter en kjapp samtale på bakrommet fikk jeg overtalt min sjef til at dette var smart, og fikk løpt ut. Han var allerede på vei inn i bilen, men vi fikk dratt ham tilbake. Det var starten på Komplett.no, minnes Bjørn Henning Rørvik, som var en del av oppstarten på Lasken, etter at Svenn-Aage Lysebo og Atle Severinsen startet opp selve Komplett. Rørvik jobber fortsatt i bedriften den dag i dag.

LES OGSÅ: – Fortsatt plass til store tanker her

Senere fant bedriften veien til lokalene på Kullerød, der de fortsatt hører til i dag.

– Nå om dagen er mange prosesser automatisert, men på den tiden måtte vi faktisk sende ordren tilbake til kunden og spørre «er det virkelig du som har bestilt dette?». I tillegg hadde vi en egen gjestebok på nettet, nesten som man har på turisthytter, sier han og ler.

– Vi var en familie

Etter oppstarten av Komplett.no i 1996,  har datagiganten hatt enorm suksess. Sandtrø tror mye av framgangen skyldes jobbmiljøet blant dataentusiastene.

– Vi var en gjeng som var tett knyttet sammen. Folk jobbet veldig hardt, og jeg tror ikke man hadde fått den arbeidsinnsatsen hvis man krevde det. Vi var en utfordrer, det lille firmaet mot de store, og lille Sandefjord mot verden. Det skapte et utrolig samhold, sier Sandtrø.

LES OGSÅ:  Det lønner seg å være en god hjelper

– Vi jobbet dag og natt de første årene, ofte til tre og fire på natta. Men vi satt der fordi vi hadde det gøy. Det var liksom familien, det var en livsstil og vi gjorde utrolig mye artig sammen, sier Rørvik entusiastisk.

Selv om det var begrensede kommunikasjonskanaler i forhold til i dag, kom folk kjørende fra land og strand for å handle på Kullerød. Ryktene gikk som ild i tørt grass om spesialistene i Sandefjord.

– Vi lagde egne PC-er og gjorde mye som gjorde at folk snakket varmt videre. Vi hadde noen kundeundersøkelser i starten som viste at de aller fleste kundene kom etter anbefaling fra andre, røper Sandtrø.

BBC ringte etter pristabbe

Da netthandelen til Komplett åpnet i 1996 var Sandtrø kun 23 år, men det var ikke nødvendigvis en ulempe. Snarere tvert imot.

– Jeg har enorm respekt for folk som starter noe i voksen alder. Det var mye enklere for oss, siden skillet mellom arbeid og jobb var mye mer flytende. Vi hadde ikke så mange forpliktelser, var på jobben hele tiden og trivdes med det, sier han.

LES OGSÅ: – Krever pågangsmot og ambisjoner

Som en av landets mest suksessfulle leverandører, er det lett å tro at det meste har gått på skinner for Sandtrø & co. Men også Komplett har gått på sine blemmer opp igjennom årene. Da bedriften hadde kontorer i Nederland, gjorde en ansatt en kommafeil, og satte ned prisen på et minnebrikkeprodukt med over 90 %.

– Vi har vel aldri sett en sånn ordreinngang noensinne. På mandagen ringte det fra forbrukerinspektørene i BBC, og lurte på hvordan vi skulle fikse det. Da gikk det varmt, og vi gikk ut og sa vi hadde inndratt parkeringsplassen hans og at han ikke fikk lunsj på en måned. Vi la oss dønn flate, så vi kom oss igjennom det og, sier Sandtrø med glimt i øyet.

LES OGSÅ: Morten og Erik deler lidenskapen sin på nettet

Selv om dette var en tabbe, har det alltid vært lov å feile på Komplett. Det har faktisk vært en svært viktig del av suksessen.

– Jeg var jo faktisk imot å ha bilder på nettsidene våre, siden det sakket ned båndbredden. Heldigvis var det noen som stoppet meg og sa at vi burde se på det en gang til. Det er lov å feile, og det er en kultur i Komplett for å prøve, sier Sandtrø.

– Vi har blitt veslevoksne

Det er en kultur dagens leder, Anton Hagberg, håper å opprettholde i lang tid.

– Den litt lekne veien, det å utfordre de etablerte på hvordan ting virker, det sitter i veggene her, og det må vi for guds skyld bevare, sier Hagberg, som tok over i 2007.

For 20 år siden var de mest solgte produktene blant annet minnebrikker, CD-rom, lydkort og harddisker. I dag har Komplett 800 ansatte i fem forskjellige land. Men hvor de er om 20 år, tør ikke Hagberg å gjette.

LES OGSÅ: De vil gi barn og unge troen på seg selv

– Det eneste som er sikkert er at jeg kommer til å ta feil. Vi kommer i hvert fall til å være en handelsplass av noe slag. Det er en innmari spennende reise vi har begynt på, sier han.

For selv om det er vesentlig mer struktur enn det var for 20 år siden, er entusiasmen fortsatt den samme.

– Vi har nok gått fra å være en ivrig guttegjeng til å bli litt veslevoksne. Men om en måned kommer folk til å springe travle rundt på Black Friday som vi alltid gjør, lover en spent leder.

 

Kommentarer til denne saken