– Selvbetjeningskasser vil bli helt vanlig

- Fordeler og ulemper med selvbetjeningskasser i butikkene, sier kjøpmann Pål Jacobsen (t.h.) i Meny Tolvsrød.

- Fordeler og ulemper med selvbetjeningskasser i butikkene, sier kjøpmann Pål Jacobsen (t.h.) i Meny Tolvsrød. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Ser vi noen år fram i tid, vil nok selvbetjeningskasser i butikkene være helt vanlig. Det sier kjøpmann Pål Jacobsen i Meny Tolvsrød til vestviken24.no.

DEL

(Vestviken 24) Selv ser han både fordeler og ulemper med en løsning der kundene betjener seg selv før de tar varene med hjem.

Mange dagligvarekunder er fortsatt skeptiske til selvbetjeningskassene, men det endrer seg raskt. På kort tid har rundt 10 prosent av kundene i to Larvik-butikker gått over til gjør-det-selv-løsningen. I Meny-systemet i Tønsberg-området er det to slike kasser i dag, en i butikken på Farmandstredet og en på Revetal.

Skanner selv

– Jeg har vært og sett slike kasser i bruk mange steder, og har vurdert å ta systemet i bruk. Men jeg har ikke bestemt meg, sier Pål Jacobsen.

– Fordelen for kundene er at de skanner varene selv, slipper ventetid og kommer seg raskest mulig ut av butikken. Det er nok mer fordelaktig hvis man har få varer enn  om man har handlet mye, sier Meny-sjefen på Tolvsrød.

LES OGSÅ: Dette er «Norges råeste butikk»

Personalpolitisk er det mindre hyggelig.

– Det vil føre til færre ansatte når butikkene tar i bruk mange slike kasser.

Kundeundersøkelser viser at det er delte meninger om slike automatiske kassesystemer.

De unge er positive

– De under 30 er veldig positive. De over 50 er mer skeptiske. Det er som med digitaliseringsløsninger ellers i samfunnet, sier Pål Jacobsen til vestviken24.no.

– I 2017 kan det kanskje være minst en slik kasse i din butikk?

– Kanskje. Jeg har ikke tatt noen avgjørelse, sier han.

– Nå som jeg har lært å bruke de selvbetjente kassene, funker det veldig greit. Da slipper jeg å stå i kø for å komme til kassa, sier Jan Georg Lauvåsen til Østlands-Posten.

Butikksjef Odd Horntvedt på Meny Øya følger med når Jan Georg Lauvåsen kjøper dagligvarer i den selvbetjente kassa.

Butikksjef Odd Horntvedt på Meny Øya følger med når Jan Georg Lauvåsen kjøper dagligvarer i den selvbetjente kassa. Foto:

Lauvåsen er en del av en økende kundegruppe i Larvik. Han opplyser at han bruker det automatiske kassasystemet hver gang han er innom Meny Øya og andre butikker som har ordningen.

–Det er helt genialt, egentlig, sier han.

Les også: Nystartet Larvik-firma lanserer nytt reklameprodukt

Tiltakende bruk

Butikksjef på Meny Øya, Odd Horntvedt, er fornøyd med de selvbetjente kassene, som butikken hans har hatt tre av siden april 2015.

– De fungerer bra. Men det er en tilvenningssak for kundene. Enkelte kunder trenger veiledning for å ta dem i bruk, sier han.

Horntvedt forteller at bruken av kassene har økt, særlig siden mars i år.

– Vi har nådd vårt kortsiktige mål på rundt 10 prosent av kundemassen dette året, men vi ønsker å komme til 15 prosent, sier han.

Butikksjef: Tonni-Merete Næss på Coop Extra Holmejordet disponerer fire selvbetjente kasser.

Butikksjef: Tonni-Merete Næss på Coop Extra Holmejordet disponerer fire selvbetjente kasser.

Øker kapasiteten

Butikksjefen sier at kassene blir brukt av alle mulig kunder i alle aldre.

– På travle dager gjør de at vi øker kapasiteten veldig. Det er klart at dette effektiviserer og frigjør arbeidskraft til andre oppgaver i butikken, sier Horntvedt.

Meny Øya har imidlertid ingen planer om å gå til anskaffelse av flere selvbetjente kasser i nær framtid.

– Kassene er ikke praktiske for kunder som handler mer enn 20 vareenheter, sier Horntvedt.

– Fungerer bra

Også på Coop Extra Holmejordet, som åpnet i mars i år, har de selvbetjente kasser.

– De fungerer veldig bra for oss. Dette er et positivt tilskudd for å avlaste kassadelen, sier butikksjef Tonni-Merete Næss.

LES OGSÅ: – Det handles bare "smuler" på nett

Også hun opplever at det tar tid å venne kundene til å bruke de nye kassene.

– Foreløpig går cirka 10 prosent av handelen på de selvbetjente kassene. Vi har satt oss som mål å komme til 20 prosent, men det vil ta tid, sier Næss, og legger til:

– Kundene blir som regel positivt overrasket over hvor enkelt det er å bruke kassene.

Artikkeltags