Har gjort grep mot XXL – i fjor snudde pila for sportsbransjen

Thomas Solberg eier og driver Solberg Sport i Horten. De opplever omsetningsvekst i en tøff bransje.

Thomas Solberg eier og driver Solberg Sport i Horten. De opplever omsetningsvekst i en tøff bransje. Foto:

Mange har blødd, men for de gjenværende sportsbutikkene i fylket var 2015 et skritt i riktig retning.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Etter XXLs inntog til Tønsberg i april 2013 er antallet aktører i sportsbransjen i Vestfold bortimot halvert. En rekke aktører har lagt ned eller gått konkurs.

2015-regnskapene viser imidlertid at de butikkene som fortsatt lever ser ut til å ha klart omstillingen med en gigantisk konkurrent som presser både prisene og marginene.

Vestviken24 har samlet regnskapene fra 14 sportsbutikker i hele fylket (se bunnen av artikkelen), og man kan trekke to klare trender ut fra tallene: Omsetningen har en minimal økning, men butikkenes driftsresultat er klart i bedring.

Selv om XXL ligger i nabobyen, har G-Sport Solberg Sport i Horten tydelig merket at markedet har blitt tøffere. Men daglig leder Thomas Solberg legger ikke all skyld på varehusgiganten.

– Vi merker at folk er mye mer bevisste på pris. Det er et prisjag, men det er like mye Gresvig som XXL som har gjort det med sine G-Max-butikker. Når det kommer store aktører inn som tenker annerledes, og nettet åpner seg mye mer, må man gjøre noen endringer. De butikkene som gjorde noen endringer da, er de som er igjen i dag, sier Solberg.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Øker omsetningen

Han eide tidligere to butikker i Horten, men som en følge av økt konkurranse fusjonerte han selskapene før de avviklet forretningen på Sjøsiden i 2013. Det gjorde at butikken i Anders Jørgensens gate dro med seg et underskudd inn i driften, blant annet ettersom alle ansatte på Sjøsiden ble med inn i den nye butikken.

Les også: Mot strømmen i knallhardt marked (+)

I tillegg til å konsentrere seg om én butikk, har de forlenget åpningstidene og spisset sortimentet. Og de strekker seg langt for å kunne matche prisen andre steder. Solberg opplever at kunder kommer inn til butikken hans og forteller om en vare de har sett avertert hos XXL, med spørsmål om Solberg Sport har muligheten til å matche prisen.

– Horten-folk vil gjerne handle i Horten, og vi er villig til å selge mye mer varer uten fortjeneste for å ha kundene her. Det gjør at vi har klart å overleve, og de siste to årene har vi hatt god vekst. I år har vi 6–7 prosent økning i omsetningen, sier Solberg.

BRYR SEG IKKE OM XXL: Til tross for at XXL åpnet nytt varehus i Sandefjord i sommer, opplyser daglig leder Bjørn Gjertsen ved Gjertsen Sport at butikken opplevde tidenes tredje beste november i år.

BRYR SEG IKKE OM XXL: Til tross for at XXL åpnet nytt varehus i Sandefjord i sommer, opplyser daglig leder Bjørn Gjertsen ved Gjertsen Sport at butikken opplevde tidenes tredje beste november i år. Foto:

Fikk XXL til byen i sommer

I sommer kom XXL med et nytt varehus på Pindsle i Sandefjord. Det betød nok en konkurrent for sportsbutikkene i Sandefjord. Julimåneden var omtrent som i 2015 for uavhengige Gjertsen Sport. De merket en liten nedgang i høst, men fikk en skikkelig opptur i november.

– Det ble vår tredje beste november de siste 25 årene. Vi vet ikke hvordan det vil gå enda og får nok et bedre bilde etter desember, men det har fram til nå gått bedre enn vi har budsjettert med, sier daglig leder Bjørn Gjertsen.

– Det eneste grepet vi har gjort er at vi ikke bryr oss om dem.

Les også: Tyver på «julehandel» stjeler tights og kniver (+)

For Gjertsen Sport gjennomførte endringene for flere år siden. De ble mer selektive i vareutvalget og satset på kvalitetsvarer som er konkurransedyktige på pris.

– Vi er litt heldige som ikke er låst til noen kjede. Det betyr at vi kan gjøre de grepene vi ønsker selv, sier Gjertsen.

Går mot strømmen

I 2014 hadde halvparten av sportsbutikkene Vestviken24 har sjekket røde tall. I 2015 gikk kun tre av 14 med et negativt driftsresultat – og alle underskuddene var av det relativt beskjedne slaget.

Tallene viser at XXL i alle hovedsak har tatt omsetningen til butikkene som har gått konkurs. Butikkene i vår oversikt har økt omsetningen med i gjennomsnitt 4,3 prosent fra 2014 til 2015.

Selv om underskudd er snudd til overskudd, er driftsmarginen lav. Men der går Sport1 Albert Bøe Sport i Larvik mot strømmen. Finansavisen skrev i november at de er Norges mest lønnsomme selveide sportsbutikk, med en lønnsomhetsgrad på 16,8 prosent. De er fylkets største enkeltstående sportsbutikk og hadde i fjor en omsetning på 28,8 millioner kroner, med et driftsresultat på solide 4,8 millioner.

Les også: Går så det suser på Øya (+)

– Vi har akkurat fått en XXL-butikk 16 kilometer unna, men vi bretter opp ermene og jobber videre. Vi tror det er liv laga å være annerledesbutikken. Vi satser veldig hardt på å være en lokalt forankret butikk. Vi er mye til stede på fotball- og håndballturneringer, og har også veldig mange klubbavtaler, sier daglig leder i Albert Bøe Sport, Tommy Bjerkseth til Finansavisen.

Mindre marginer for XXL

XXL omsatte i fjor for drøyt 3,7 milliarder kroner på landsbasis. Det var en god økning på 8,4 prosent fra året i forveien, men samtidig sank driftsmarginen til varehuset fra 2,5 til 0,7 prosent.

De 14 butikkene Vestviken24 har undersøkt, hadde en samlet driftsmargin på -0,1 prosent i 2014. Det snudde til en samlet margin på 4,3 prosent i fjor.

Artikkeltags