Upresise telefakser på avveie gjorde Eva og mannen til netthandelpionerer

PLUKKER VARER: Datamaskinen fører Eva Stensrud effektivt mellom reolene for å plukke varer til bæreposene.

PLUKKER VARER: Datamaskinen fører Eva Stensrud effektivt mellom reolene for å plukke varer til bæreposene. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Eva Stensrud (43) fra Tjølling er netthandelveteranen innen dagligvarer i Vestfold. Omtrentlige bestillinger på faks til Meny Åsane i Sandefjord ble starten på matnet.no i 2007.

DEL

(Vestviken 24) Hun ble lei av de mange ordrene som daglig dukket opp på butikkens telefaks. De var ofte upresise. Og fra tid til annen kom de på avveie. Da ble det ikke enkelt for den servitørutdannede gründeren å få kjørt ut til kundene med de ønskede varene i bilen.

Mannen hennes var også servitør, men hadde IT-kompetanse og kunnskaper om nettdesign. Dermed tenkte de som så: Dette må kunne gjøres på en mye bedre måte. Hvorfor hopper vi ikke av fra våre respektive arbeidsplasser og setter i gang med noe nytt og moderne – bestilling av dagligvarer på internett?

Som sagt, så gjort. Tobarnsforeldrene, som bodde på gård i Tjølling, sa opp trygge og faste jobber, og kastet seg uti det.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Dro dagligvarekunder over på nett

Eva og Morten Stensrud «stjal» domenenavnet matnett.no, som tilhørte Oslo-mannen Henning Holstad. Men de droppet den ene t-en. Dermed unngikk de en kostnad på 100.000 kroner.

Matnet.no så dagens lys. Sammen dro de dagligvarekunder over i dataalderen.

DRIVER NETTBUTIKKEN. Før kjøpte Eva Stensrud varene til matnet.no i Meny på Pindsle. Fra 1. januar i år har hun planlagt Meny Pindsles egen nettbutikk.

DRIVER NETTBUTIKKEN. Før kjøpte Eva Stensrud varene til matnet.no i Meny på Pindsle. Fra 1. januar i år har hun planlagt Meny Pindsles egen nettbutikk. Foto:

De tilbød flere tusen varer levert i Sandefjord og Tønsberg.

90 prosent av leveransene fra matnet.no har vært lunsjmat til skoler, barnehager, skolefritidsordningen (SFO) og bedrifter. Resten er levert til privatpersoner.

Fram til for to år siden var matnet.no levebrødet for dem begge.

Fra familiefirma til nettansvarlig i butikk

Det lille netthandelfirmaet ble etter hvert innhentet av den beinharde konkurransen i dagligvaremarkedet.

Vippepunktet ble da også tradisjonelle matbutikker for alvor kastet seg på internettbølgen.

MATNET.NO: Morten og Eva Stensrud fra tida de drev netthandelbutikk med dagligvarer og eget firma. De har alltid hentet varene hos Meny Pindsle.

MATNET.NO: Morten og Eva Stensrud fra tida de drev netthandelbutikk med dagligvarer og eget firma. De har alltid hentet varene hos Meny Pindsle. Foto:

Nå har Eva Stensrud parkert familiefirmaet og meldt overgang til butikken hun hentet varer hos: Meny Pindsle ved Komplett Arena i Sandefjord.

Og hun har fått ansvaret for den nyåpnede nettbutikken, som vil bli drevet på den sentrale løsningen til Meny-kjeden.

Skal bli best i Vestfold

Da hun begynte i jobben for Meny på Pindsle, ble kundebasen med over, og ga henne en liten overgangssum.

Nå er målet å sørge for at Meny-butikken på Pindsle blir best på netthandel med dagligvarer i Vestfold.

– Jeg kommer til å sparke inn dører for å få flest mulig kunder, sier hun offensivt.

1. januar begynte hun planleggingen. 23. januar var de så smått i gang.

Realiserte en drøm om å drive for seg selv

– Vi gikk jo ned i lønn med eget firma. Den første tida tæret vi på oppsparte midler. Men vi fikk levd ut en drøm, sier Eva Stensrud.

De tidlige nettaktørene

Henning Holstad, mest kjent som FrP-politiker, satset på slutten av 90-tallet med matnett.no i Oslo, men tapte mye penger og ga opp.

Reitan-gruppen prøvde seg omtrent samtidig med Rema Netshop og Rema hjem til deg, som også ble lagt ned på grunn av manglende lønnsomhet.

Den daværende konkurrenten Hakon Gruppen lanserte Retthjem.no, som fortsatt lever, men eies av den langt mindre aktørenFamba Holding, etter at de forrige eierne led store økonomiske tap og ga opp.

Alle de tidlige satsingene endte altså i nedleggelser eller salg.

Kilde: Netthandel.no

Firmaet har alltid tjent penger, eller i hvert fall gått i balanse. I 2015 var for eksempel omsetningen 4,3 millioner kroner, og overskuddet 50.000. Så de har klart seg.

I starten ringte de rundt, pratet med folk de kjente og spredte flyere, for å gjøre det nye firmaet kjent.

De startet i Sandefjord, og etter hvert fikk de også omsetning i Tønsberg-området.

Les også: Dette er dagligvarekongene i Vestfold

Rundt 50 trofaste kunder

Bestillinger ble lagt inn på matnet.no. Deretter dro Stensrud til Meny og kjøpte varene til en god pris. Med et påslag på 20 prosent ble det «business» av det.

Matnet.no har i gjennomsnitt hatt 50–70 leveranser i uka. 40–50 har stått på kundelista, de fleste fra Sandefjord. 10–15 prosent av dem har tilhørt den eldre garde. Mange av dem har brukt telefon når de har bestilt varer. De andre kundene har logget inn på nettsida.

– Noen av kundene har vært med fra starten av. Det synes jeg er hyggelig, sier Eva Stensrud.

I en periode forsøkte de også å få franchisetakere i Bergen, Arendal, Porsgrunn, Drammen og Oslo. Men de hadde uflaks med folkene, og det ble med eksperimentene.

PLUKKER VARER: Datamaskinen fører Eva Stensrud effektivt mellom reolene for å plukke varer til bæreposene. I bakgrunnen butikksjef Aleksander Christoffersen.

PLUKKER VARER: Datamaskinen fører Eva Stensrud effektivt mellom reolene for å plukke varer til bæreposene. I bakgrunnen butikksjef Aleksander Christoffersen. Foto:

Fortsatt beskjedent, men ...

I 2015 ble det omsatt mat i Norge for cirka 164 milliarder kroner. Nettandelen er fortsatt beskjeden. Men konsulentselskapene EY og PA Consulting tror nettsalget vil øke til mellom fire og ti milliarder kroner innen 2020.

Rådgivningsfirmaet Plot i Oslo tror at 38 prosent av dem som handlet matvarer på nett i 2016, vil gjøre det enda oftere i år.

Andelen nordmenn som gjør dagligvareinnkjøp på nett, vokser raskt, og er nær doblet fra 2015 til i fjor.

Sigmund Festøy, daglig leder i Plot, mener den digitale revolusjonen for alvor vil banke på dagligvareaktørenes dør i 2017.

– Volum flyttes nå fra fysiske butikker til nettet, og omsetningen i butikkene vil for første gang gå tilbake, tror han.

NETTHANDEL: 23. januar var også Meny på Pindsle i gang med dagligvarer på nett. Butikken i Kilen var først ute.

NETTHANDEL: 23. januar var også Meny på Pindsle i gang med dagligvarer på nett. Butikken i Kilen var først ute. Foto:

Mersalg når kunden kommer innom

Eva Stensrud mener likevel de fleste fortsatt vil handle dagligvarene sine selv, til tross for at folk er mye mer digitale i dag enn da hun startet matnet.no for sju år siden.

Hun ser for seg at internettkundene bruker nettet på virkedagene, og drar i butikken i helgene, når de har bedre tid og skal kose seg litt ekstra.

Dette ønsker også butikkene, for det gir muligheter for mersalg. Da møter de kundene, kan slå av en prat, hjelpe dem til å finne varer og få vist fram alt det som kunden ikke har på handlelappen.

Les også: Du må regne med dyrere mat

Enn så lenge bruker firmakundene til Meny den gamle nettsida til matnet.no for bestillinger. Straks fakturaløsningen er på plass, blir inngangssida meny.no.

Dagligvarebutikkene på nett

godtlevert.no

Etablert i Oslo i 2010.

Leverer matkasser på døra, basert på valg av oppskrift.

Største aksjonærer: Chili Invest DA og Angur Invest DA.

Daglig leder: Kjetil Graver.

Styreleder: Petter Christer Angus Von Hedenberg. 

Omsetning 2015: 420 millioner kroner.

Driftsresultat 2015: 5 millioner kroner.

adamsmatkasse.no

Etablert av fire unge gründere i Bergen i 2012.

Leverer matkasser på døra, basert på valg av oppskrift.

Aksjonærer: Carolinas Matkasse Ab (96.52 prosent) og Adam Schive Bjerck (3,5 prosent).

Daglig leder: Veslemøy Tvedt Fredriksen.

Styreleder: Lasse Carlsen Smedsvig.

Omsetning 2015: 303 millioner kroner.

Driftsresultat 2015: 4 millioner kroner.

kolonial.no

Etablert av 10 gründere i Oslo i 2013.

Leverer dagligvarerer på døra.

Samarbeider med Rema 1000.

Største aksjonær: Alveng Holding AS (Karl Alveng Munthe-Kaas).

Daglig leder og styreleder: Karl Alveng Munthe-Kaas.

Omsetning 2015: 75 millioner kroner.

Driftsresultat 2015: Minus 24 millioner kroner.

marked.no

Etablert 16. februar 2016.

Levererer dagligvarer på døra.

Eies av Komplett Group i Sandefjord (35 prosent), Sundt AS (35 prosent), Klaveness Marine Holding AS (20 prosent) og nøkkelpersoner (10 prosent).

Daglig leder: Stine Røsand.

Styreleder: Ole Vinje (konsernsjef i Komplett Group).

Omsetning 2016 (10 måneder): 45 millioner kroner.

Driftsresultat 2016 (10 måneder): Minus 94 millioner kroner.

meny.no

Dagligvarekjede eid av Norgesgruppen.

Leverer varer på døra og på hentepunkt i butikken. Butikkene som tilbyr dette i Vestfold er Eiktoppen, Indre Havn, Pindsle, Revetal, Tolvsrød og Øya Larvik.

Artikkeltags