Gå til sidens hovedinnhold

Sjefer havner stadig oftere i retten

Artikkelen er over 5 år gammel

1 av 5 ledere har vært i tingretten på grunn av konflikter med ansatte. – Mange tvister kunne vært unngått, sier ekspert.

(Vestviken 24)

Antall arbeidsrettssaker som havner i tingretten, har økt med 30 prosent de siste fem årene, ifølge en fersk YouGov-undersøkelse.

– Mange tvister på arbeidsstedet kunne vært unngått hvis lederen hadde hatt bedre kunnskap, sier arbeidsrettsekspert Gunn Kristin Olimstad.

Har mer kunnskap

Sjefene i offentlig og privat sektor har blitt spurt om hvordan de løser oppgaver med ansattes rettigheter og plikter på arbeidsplassen. For mange er dette både tidkrevende og komplisert arbeid, og konfliktnivået på enkelte områder har lett for å bli høyt.

Mange av de spurte synes arbeidsrett har blitt mer komplisert, og nesten hver tredje sjef har vært i situasjoner hvor egne ansatte har hatt mer kunnskap om sine juridiske rettigheter enn dem selv.

– Det vi sannsynligvis ser er et arbeidsliv hvor ansatte fokuserer stadig mer på egne rettigheter. Terskelen er ikke lenger så høy for å gå i konflikt med arbeidsgiveren for å kreve sin rett, sier i Olimstad i advokatfirmaet DLA Piper.

Omfattende

Over 40 prosent er enig eller svært enig i at det er flere utfordringer knyttet til ansattes rettigheter og plikter enn det var før, og én av tre er enig eller svært enig i at arbeidsrett er komplisert og vanskelig å forholde seg til.

– Håndtering av ansattes rettigheter dekkes inn av rundt et dusin lover, og det er ikke så rart at arbeidet med dette fort kan oppleves som komplisert og omfattende, sier Olimstad. Hun understreker samtidig at nedbemanningene som enkelte deler av norsk næringsliv har stått overfor, sannsynligvis har bidratt til økningen i antall arbeidsrettssaker.

– Noe av det første en fersk leder bør tenke på, er å sørge for god kommunikasjon og dokumentasjon i alt som kan føre til tvist på en arbeidsplass, sier hun.

Utfordringer knyttet til helse-, miljø og sikkerhet, samt oppfølging av sykefravær og håndtering av oppsigelser ved nedbemanning, topper listen over arbeidstakerspørsmål norske ledere har stått overfor.

I tillegg står oppsigelser på grunn av langvarig sykefravær, uenighet om ferieavvikling og uenighet om velferdspermisjoner høyt samme liste.

– Mange av disse utfordringene er komplekse nok i utgangspunktet, og da er det dumt å måtte ta kostbare strafferunder fordi man ikke har vært tydelig og ryddig nok, sier Olimstad. (ANB)

Kommentarer til denne saken