Annonsørinnhold i samarbeid med

Hva er dette?

 
 

Slik ble Hannah (41) lærer

34 år etter hun selv var 1.klassing ved Lindhøy skole på Tjøme, er Hannah Kennedy Berg tilbake. Slik som forrige gang er hun ny og uerfaren, men denne gangen som lærer.

Annonsørinnhold i samarbeid med

– Jeg elsker jobben min, utbryter en svært fornøyd Hannah etter å ha kapret drømmejobben som kontaktlærer for 1. klasse på skolen hun selv vokste opp på.  Midt blant 19 seksåringer har Hannah både roen og kontrollen på gruppa. 

 Veien dit var imidlertid lang. Hannah utdannet seg til å bli grafisk designer, men lyktes ikke med å finne jobb.. Etter å ha forsøkt seg i mange ulike bransjer, falt brikkene på plass da hun for syv år siden jobbet i barnehage - hun var som skapt for å jobbe med barn!

TRIVES: Ingen tvil om at Hannah trives i lærerrollen.

Måtte forbedre karakterer

En dårlig rygg forhindret Hannah fra å satse på fulltidsjobb i barnehage. Å jobbe med barn ga imidlertid mersmak, og dermed var drømmen om å bli lærer født.  Likevel var det et langt lerret å bleke, med et læreryrke minst seks år frem i tid.

Jeg storkoser meg på jobb hver dag med disse fantastiske elevene

Hannah Kennedy Berg, nyutdannet lærer (41)

Hannah visste at mattekarakteren hennes var for dårlig til å komme inn på lærerstudiet, og landet på Kompetansebyggeren Vestfold som det beste stedet å ta opp fag.

– Jeg hadde matematikkangst, og var redd for å ikke få gode nok karakterer. Mattelæreren jeg hadde var veldig engasjert i faget sitt, og brydde seg om at jeg skulle gjøre det bra. Jeg ble motivert, fikk bedre selvtillit, ble glad i matematikk og gikk ut fra Kompetansebyggeren Vestfold med veldig gode karakterer, smiler Hannah.

Den gode opplevelsen hos Kompetansebyggeren Vestfold ga også et godt grunnlag for å gå igang med fire års studier på Bakkenteigen.

– Selvtilliten jeg fikk av å mestre studier, ga meg selvtillit også inn i lærerstudiet, sier Hannah. 

Kompetansebyggeren Vestfold

- Tilbyr videregående opplæring innen yrkesfag og studieforberedende fag.

- Elever kan også ta opp igjen enkeltfag.

- Ca 1150 benytter tilbudet årlig.

- Snitt-alder på 30-33 år. For tiden er den yngste 19 år og den eldste 57!

- De aller fleste som går opp til eksamen står med gode resultater. Ca 90% fullfører studiene på studieforberedende mens det er noe lavere i yrkesfag.

- Suksesskriteriene er tilpasset opplæring og tett oppfølging. 

Mer erfaren

Hannah har bare sett fordeler ved å utdanne seg i voksen alder. Flere år med arbeids- og livserfaring har gjort studiene mer interessante og relevante. 

– Jeg har vært svært motivert og tydelig sett verdien i studiet på en annen måte enn jeg ville gjort for 15 år siden. Erfaringene jeg har med meg gjør at jeg er en bedre nyutdannet lærer nå, enn jeg ville vært for noen år siden. 

Det er heller ingen tvil om at Hannah traff maks på yrkesvalget sitt: 

– Jeg storkoser meg på jobb hver dag med disse fantastiske elevene. Ingen dag er lik, ingen time er lik, og jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag, avslutter en tydelig fornøyd Hannah.  

Del artikkelen på Facebook