Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

«Kjøpmannsfabrikken» i Horten

Annonse fra Rema 1000

Siden 2015 har Bjørnar Heimdal produsert syv kjøpmenn for Rema 1000. Nå er hans åttende butikksjef, Ann Charise Granum under opplæring ved hans «kjøpmannsfabrikk» i Horten.

Om et par måneder åpner Ann Charise Granum en splitter ny Rema 1000- butikk i Svarstad, men før den tid må hun gjennom en opplæringsperiode ved Bjørnar sin «kjøpmannsfabrikk» i Horten. Hun blir den åttende kjøpmannen han har produsert på kun tre år.

- Det er regne kjøpmannsavlen her hos Bjørnar på Rema 1000 Lystlunden, sier Ann Charise og ler.

- Vanligvis følger jeg kjøpmennene mine fra de blir tatt inn fra «gata» forteller Bjørnar, men noen får jeg også tilsendt, som Ann Charise. Hun har blitt plassert her for å få opplæring og vil fotfølge meg i noen måneder før hun åpner sin egen butikk i Svarstad.

Hemmeligheten bak en god kjøpmann

Det er ingen hemmelighet at Bjørnar har produsert mange kjøpmenn og samtidig driver en av landets beste Rema 1000 butikker, med høyest årlige omsetning. Men hva er egentlig hemmeligheten bak en god kjøpmann?

- Først og fremst vilje. De må ha vilje til hardt arbeid, for det er det hverdagen går i. Selv om jeg har drevet egen butikk i over 14 år nå, så er det fortsatt hardt arbeid som skal til. Det gjør seg ikke selv. I tillegg til det ser jeg etter våkenhet og om de takler bestillingsansvar, samt det å lede mennesker. Det er egentlig det som skal til, alt annet kan læres. Har du vilje så kan alt læres, forteller Bjørnar.

BEST PÅ GULVET: Bjørnar liker seg best ute i butikken, blant varene og kundene. Det er på gulvet det skjer forteller han.

Bjørnar er en ydmyk mann og hvorfor Rema 1000 sender så mange kjøpmenn hans vei vet han ikke helt, men en ting er han sikker på; et godt team med ansatte og gode rutiner er nøkkelen til en effektiv bedrift. I kombinasjon med et høyt tempo og kundevennlighet.

-  I Rema 1000 lever vi etter at kunden er vår øverste sjef, og det er jo akkurat sånn det er. Vi har ikke noe jobb om vi ikke har fornøyde kunder. Det er kanskje det de blir sendt hit for å lære, sier Bjørnar og smiler.

Hardt arbeid blir belønnet

TEAM WORK: Bjørnar Heimdal mener et godt team og gode rutiner er hemmeligheten bak effektiv butikkdrift.

Ann Charise startet for første gang i Rema 1000 da hun var 18 år. Nå er hun derimot 26 år og snart kjøpmann for en helt ny Rema 1000 butikk.

- Jeg er veldig takknemlig for de menneskene som har sett meg og dyttet meg i denne retningen. Hardt arbeid blir belønnet i Rema 1000 og det er gode muligheter for dem som vil, forteller den kommende kjøpmannen.

Ann Charise har akkurat fullført et 10 ukers kurs, som har gått over ett år på Rema 1000 sin egen talentskole i Trondheim. Hvert år tar talentskolen imot 40 elever som får opplæring i alt fra lederskap til tekniske ferdigheter som må til for å drive en butikk.

- Det har vært et hardt, lærerikt og morsomt år. Jeg ble plassert der sammen med veldig gode mentorer og foredragsholdere, i tillegg til dem jeg gikk sammen med, foteller Ann Charise.

Nå er hun klar for siste del av opplæringen som nærmest innebærer å fotfølge Bjørnar i hans butikk på Lystlunden i Horten.

- Bjørnar er veldig strukturert og tydelig på hva han ønsker, og jeg gleder meg til å følge han i tiden fremover. Han skal også være mentoren min i tiden etter jeg har startet opp i egen butikk, så om jeg står fast eller lurer på noe kan jeg bare ringe han, avslutter hun. 

GLEDER SEG: Om et par måneder blir Ann Charise Granum kjøpmann i egen butikk. Hun gleder seg veldig og kjører forbi butikken sin hver dag for å se hvor langt de har kommet i byggeprosessen.
Redaksjonen i Gjengangeren har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet