Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik ble Hannah (41) lærer

Annonse fra Kompetansebyggeren Vestfold

34 år etter hun selv var 1.klassing ved Lindhøy skole på Tjøme, er Hannah Kennedy Berg tilbake. Slik som forrige gang er hun ny og uerfaren, men denne gangen som lærer.

– Jeg elsker jobben min, utbryter en svært fornøyd Hannah etter å ha kapret drømmejobben som kontaktlærer for 1. klasse på skolen hun selv vokste opp på.  Midt blant 19 seksåringer har Hannah både roen og kontrollen på gruppa. 

 Veien dit var imidlertid lang. Hannah utdannet seg til å bli grafisk designer, men lyktes ikke med å finne jobb.. Etter å ha forsøkt seg i mange ulike bransjer, falt brikkene på plass da hun for syv år siden jobbet i barnehage - hun var som skapt for å jobbe med barn!

TRIVES: Ingen tvil om at Hannah trives i lærerrollen.

Måtte forbedre karakterer

En dårlig rygg forhindret Hannah fra å satse på fulltidsjobb i barnehage. Å jobbe med barn ga imidlertid mersmak, og dermed var drømmen om å bli lærer født.  Likevel var det et langt lerret å bleke, med et læreryrke minst seks år frem i tid.

Jeg storkoser meg på jobb hver dag med disse fantastiske elevene

Hannah Kennedy Berg, nyutdannet lærer (41)

Hannah visste at mattekarakteren hennes var for dårlig til å komme inn på lærerstudiet, og landet på Kompetansebyggeren Vestfold som det beste stedet å ta opp fag.

– Jeg hadde matematikkangst, og var redd for å ikke få gode nok karakterer. Mattelæreren jeg hadde var veldig engasjert i faget sitt, og brydde seg om at jeg skulle gjøre det bra. Jeg ble motivert, fikk bedre selvtillit, ble glad i matematikk og gikk ut fra Kompetansebyggeren Vestfold med veldig gode karakterer, smiler Hannah.

Den gode opplevelsen hos Kompetansebyggeren Vestfold ga også et godt grunnlag for å gå igang med fire års studier på Bakkenteigen.

– Selvtilliten jeg fikk av å mestre studier, ga meg selvtillit også inn i lærerstudiet, sier Hannah. 

Kompetansebyggeren Vestfold

- Tilbyr videregående opplæring innen yrkesfag og studieforberedende fag.

- Elever kan også ta opp igjen enkeltfag.

- Ca 1150 benytter tilbudet årlig.

- Snitt-alder på 30-33 år. For tiden er den yngste 19 år og den eldste 57!

- De aller fleste som går opp til eksamen står med gode resultater. Ca 90% fullfører studiene på studieforberedende mens det er noe lavere i yrkesfag.

- Suksesskriteriene er tilpasset opplæring og tett oppfølging. 

Mer erfaren

Hannah har bare sett fordeler ved å utdanne seg i voksen alder. Flere år med arbeids- og livserfaring har gjort studiene mer interessante og relevante. 

– Jeg har vært svært motivert og tydelig sett verdien i studiet på en annen måte enn jeg ville gjort for 15 år siden. Erfaringene jeg har med meg gjør at jeg er en bedre nyutdannet lærer nå, enn jeg ville vært for noen år siden. 

Det er heller ingen tvil om at Hannah traff maks på yrkesvalget sitt: 

– Jeg storkoser meg på jobb hver dag med disse fantastiske elevene. Ingen dag er lik, ingen time er lik, og jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag, avslutter en tydelig fornøyd Hannah.  

Redaksjonen i Gjengangeren har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet