Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Vi ble en del av inventaret

Annonse fra Sjøsiden kjøpesenter

For de fleste er et kjøpsenter bare et kjøpsenter. Men for Thorbjørn Tegneby har Sjøsiden vært så mye, mye mer enn det.

- Tiden går veldig fort. Jeg kan ikke tenke meg at det allerede er 15 år siden senteret åpnet her i Horten. Det er helt utrolig, sier Thorbjørn. 

Trofaste: Thorbjørn og Elsa holdt sammen i mer enn 57 år.

En kabal som gikk opp

Den krystallklare 89-åringen er inne i sitt nittiende år. I 63 av de var han sammen med sin kjære Elsa. Det hele startet på Ullensvang hotell i Hardanger i 1951. Der satt Elsa og la kabal i resepsjonen, og Thorbjørn hjalp henne.

- Det var først når kabalen gikk opp at øynene våre møttes for første gang. Da sa det rett og slett pang altså, og siden var det oss to.

Paret har holdt sammen gjennom tykt og tynt. Som en del av den daglige rutinen etter de ble pensjonister, spiste de frokost på Nøtterøy Konditori. 19.April 2001 skulle det endre seg. Da åpnet nemlig Sjøsiden kjøpesenter dørene, og ekteparet Tegneby var blant de første til å gå inn.

- Vi dro jo for å undersøke forholdene, og det endte med at vi tok frokosten på Sjøsiden i stedet. Vi trivdes velig godt, og etter hvert begynte en del kjente av oss også å gå der. Vi ble nesten et fast inventar, vi. 

Livet snudd på hodet

I rundt seks år spiste ekteparet nærmest daglig frokost på Sjøsiden. Men så ble Elsa syk. Etter lang tids sykeleie døde hun i mars 2014. Thorbjørn måtte gjennom en tøff sorgprosess:

- Jeg var helt gåen. Vi hadde vært gift i mer enn 57 år da jeg mistet henne. Den første tiden ble jeg bare hjemme. Til slutt fant jeg ut at jeg ikke bare kunne sitte hjemme og sørge, for det går på nervene løs, sier Thorbjørn.

Dermed gjenopptok han sin faste morgenrutine med frokost på Sjøsiden. Denne gangen uten Else.

- Det var om å gjøre å friske opp fra den tiden vi to hadde der nede sammen. Vi koste oss der med en god frokost, men vi hadde det også hyggelig med de som jobbet der. Det hendte at vi tok en middag der av og til.

Nå ser Thorbjørn tilbake på livet med Elsa og er takknemlig. 

 – Det har vært helt fantastisk. Det er ikke alle som får beholde partneren sin så lenge, sier han. 

BAKEGUNN: Gunn kjenner Thorbjørn godt fra tiden som torgselger.

En del av bybilde

Thorbjørn jobbet i nesten 30 år med å holde byen ren. Dermed ble han kjent med Gunn Langeland, som også har brukt det meste av sin yrkeskarriere utendørs – med å selge hjemmelagde kaker.

- Jeg kjenner Tegneby veldig godt, jeg husker da han fortsatt var i arbeid og sopet og feide gater og trapper. Og etter han ble pensjonist var han alltid sammen med Elsa. De var veldig gode venner og et godt ektepar. Det ble selvfølgelig veldig trist for han å bli alene, men det virker som han klarer seg bra nå, sier Gunn som etter mange år utendørs har kommet inn under taket på Sjøsiden. 

Bakedronninga har i anledning 15-årsjubileet fått i oppgave å bake en kake til Tegneby.

Senterleder Ingrid Mjelde Gran som vel er bedre kjent som Ninni, ønsker nemlig å gjøre litt ekstra stas på sine lojale kunder.

- Våre faste kunder fortjener oppmerksomhet. Og det er ikke bare Thorbjørn som får kake, vi starter jubileumsuka 19. April med kake til alle besøkende, sier Ninni. 

Viktig møteplass

Det er ingen tvil om at lokale butikker møter konkurranse i en stadig økende netthandel. I kampen om kundene har imidlertid Sjøsiden et våpen internett ikke kan matche - det personlige møte. I tillegg til at kundene møter hverandre, møter de også engasjerte butikkansatte. 

- På Sjøsiden har vi mange spesialister som er veldig flinke i faget sitt, i tillegg til at du blir hørt og sett. Det er gode priser også, så vi konkurrerer med internett på alle måter, avslutter Ninni. 

Jubileumsuka starter 19. april, og gjennom hele uka blir det spennende konkurranser og andre aktiviteter. 

Program Jubileumsuke

- Tirsdag fra kl 13: Jubileumskake

- Torsdag kl 13-17: Gratis popcorn

- Lørdag kl 11-15: Åpne safen og vinn gavekort på 2 500 kroner!

- Lørdag kl 1330: Moteshow hos Haust Collection, med gavekort og tilbud

- Sjøsiden ble åpnet 19. April 2001 og består av 37 butikker fordelt på 12 500 m2. Senteret eies av Citycon, Norges nest største sentereier. 

Redaksjonen i Gjengangeren har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet