– Vi har mishandlet kundene i altfor mange år

LEDER: Espen Karlsen bor i Stavern og er øverste leder for Jernia-kjeden i Larvik. Dette bildet er tatt i forbindelse med en sak ØP skrev da han fikk sjefsjobben i 2017. (Arkivfoto) Foto: Kjersti Bache
Jernia-sjef mener butikkene har «mishandlet» kundene i alt for mange år med dårlig service.
(Nettavisen) Mange skylder på veksten i netthandel som hovedårsaken til at mange fysiske butikker må legges ned, det melder Dagens Næringsliv. Det mener administrerende direktør i Jernia Espen Karlsen fra Larvik er feil.
– Vi er selv skyld i våre problemer. Detaljhandelen har i altfor mange år kunnet tjene godt med penger uten å yte service. Vi har mishandlet kundene i alt for mange år, og det betaler vi regningen for nå, sier han til DN.
LES OGSÅ: Blir sjef for Jernia-konsernet
Lytte til hva kundene sier
Karlsen mener at man må lytte til hva kundene sier om hvorfor de heller velger å shoppe på nett.
– Det er å spore av debatten når handelsstanden sier årsaken til konkurser og nedleggelser er netthandel og endrede kjøpsvaner, sier han til avisa.
Jernia-sjefen mener det er slående hvor dårlige servicen er i detaljhandelen.
– Med få unntak er det ingen som bryr seg om deg som kunde. Varehandelen har forsømt seg grovt i altfor mange år. Vi har kun oss selv å takke. Vi kan ikke leve av å mishandle kundene slik, sier Karlsen til DN.
LES OGSÅ: Tør å satse stort når andre legger ned
– Viktig å ha gode ansatte
Harald J. Andersen er direktør for handel i hovedorganisasjonen Virke, og han er langt på vei enig med Karlsen.
– I de fysiske butikkene blir det viktigere enn noen gang å ha ansatte som er gode rådgivere og som kan bidra til å skape en god opplevelse, det har det vært tatt alt for lett på i detaljhandelen, sier Andersen til DN.
Direktøren mener hele virksomheten må baseres på å skape begeistring og lyst til å komme til butikken.
Kommentarer til denne saken