(Telemarksavisa)

Et raskt blikk på avsenderfeltet kunne tyde på at meldingen var fra Apple. Det fikk ikke Nilsen til å gå opp:

– Det første jeg tenkte var at jeg ikke hadde bestilt noe fra Apple, verken nå eller på flere år. Jeg har ikke en gang noen Apple-produkter, forteller hun.

Hun stusset over at «Apple» var skrevet både med store bokstaver og mellomrom. Så la hun merke til logoen øverst i meldingen. Den tilhørte det amerikanske jobbsøkerfirmaet «Jobrapido».

Da hun klikket på teksten i avsenderfeltet, ble hun møtt med en privat hotmail-adresse.

– Det så ikke ut som en typisk melding fra Apple. Jeg skjønte fort at her var det noe som ikke stemte.

Skummelt lik

Meldingen, som var skrevet på dansk, ga seg ut for å være en faktura for fornyelse av et månedsabonnement på HBO GO.

Denne nedlagte strømmetjenesten var aldri tilbudt i Norge, som dekkes av HBO Nordic, men konkurrerte blant annet med Apple TV i USA.

Beløpet var også på nær fem ganger det et månedsabonnement på HBO Nordic koster.

– Har du ikke godkendt dette køb? Du kan til enhver tid afbestille din ordre under, het det i meldingen.

Dersom Nilsen ikke annullerte, ville fakturaen gjentas årlig, informerte meldingen. Tross at hun ante ugler i mosen, var Nilsen nysgjerrig på hva som ville skje om hun forsøkte å annullere kjøpet.

Saken fortsetter under bildet

Da hun trykket på lenken som skulle la henne gjøre nettopp dette, ble hun advart av Telenors svindelfilter. På andre siden ventet en nettside som var skummelt lik Apples egen.

Nilsen var nå helt overbevist om at dette var et forsøk på å lure til seg personopplysninger og betalingsinformasjon.

– Jeg har blitt forsøkt svindlet hundrevis av ganger med slike meldinger, og nå var jeg kommet til et punkt hvor jeg var dritt lei, forteller Nilsen.

Vil advare andre

Flere medier har meldt om en eksplosiv vekst i svindelforsøk under pandemien. Svindlere utnytter at en stadig større del av folks hverdag foregår på nett, ifølge Nettavisen.

I en internasjonal undersøkelse fra SAS-institute oppga 62 prosent av respondentene at de nå var mer varsomme overfor svindel, eller hadde opplevd det selv. 22 prosent opplevde en økning i antall svindelforsøk under pandemien.

Saken fortsetter under bildet

Selv gikk hun heldigvis ikke i fella, men Nilsen er redd at for eksempel de yngste og eldste i samfunnet ikke alltid er like godt rustet mot slike svindelforsøk.

– Svindlerne blir frekkere og frekkere, og smartere og smartere, og det er viktig å si ifra hvis man opplever svindelforsøk eller spørre noen om hjelp hvis man er usikker, oppfordrer Nilsen.

Hun har selv sett eksempler på det, der folk i hennes nære krets har blitt utsatt for svindel. Derfor ønsker hun nå å advare andre, slik at grupper i samfunnet som ikke har like god kjennskap til internett ikke skal bli utnyttet økonomisk.

– Det er kjempeviktig å følge med på teknologien i disse dager, men det er ikke alltid like lett for alle.

Tønsbergs Blad har vært i kontakt med Apple Norge for kommentar i saken. De har ikke besvart avisas spørsmål.