– Er det egne regler for elbiler, for i praksis var bilen nærmest usynlig?

– Er det egne regler for elbiler og bruk av lys, spør Leif Rune Karlsen etter å ha møtt en elbil uten lys

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Bilist Leif Rune Karlsen var ute og kjørte for et par kvelder siden i Larvik sentrum. Foran ham kjører det en bil uten et eneste lys tent. Det likte han dårlig, og han la ut et bilde på Facebook med spørsmålet: Er elbiler fritatt for å bruke lys i mørket?

– Det var en elbil, en Nissan Leaf. Jeg vet jo ikke noe om årsaken til at det ble kjørt uten lys, men i praksis var bilen nærmest usynlig. Det var mørkt ute. Den hadde verken lys foran eller bak. Det kan hende at han trodde han kjørte med automatikken på, sier han.

Over tid har også andre reagert må mørkelagte elbiler, og andre biler, i avisens kommentarfelt og på Facebook.

Har du opplevd å møte helt eller delvis «mørkelagte» biler? Har du elbil selv? Hvordan bruker du lysene dine? Står de alltid på? Bruk gjerne kommentarfeltet under artikkelen.

Regelverket for bruk av lys skiller ikke på elbiler og andre personbiler. Kravet er at fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i for eksempel tunnel skal baklys være tent.

LES OGSÅ: Hilde og Tom Frode byttet ut halve bilparken sin med elektriske varebiler – det har de spart mye penger på

NB: Alle reglene for lysbruk ser du lenger ned i artikkelen.

Ikke spar strøm

Elbilforeningen har laget en liste på ti råd for å spare strøm på elbilen din. Slå av kjørelys er ikke et av tipsene, tvert om: – Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for trafikksikkerhet og trivsel i elbilen, mener de.

Riktig bruk av lys på bil er viktig og det er mange regler å passe. Nå går vi inn i en årstid hvor det blir mye tidligere mørkt om kvelden (og senere lyst om morgenen) og hvor det er mer regn og tåke. Det er ditt ansvar som sjåfør å passe på at du til enhver tid bruker lysene på bilen riktig.

LES OGSÅ: Fire av fem mener bilister er dårlige til å bruke baklys (+)

Det er ikke krav til at baklysene lyser i dagslys, men de skal slå seg på når lysforholdene rundt bilen tilsier det. Det betyr også tenning i tunnel.

Men hva er så rett bruk av lys på personbil?

Dette sier regelverket

Vi har tatt en titt på lovverket for å se om vi kan kaste litt lys over dette.

Vi begynner foran med kjørelysene:

De fleste har hvitt lys, men har bilen din gule lys foran er det også lovlig. Du skal ha to lykter foran. Som kjørelys har du flere muligheter fordi du kan bruke nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Baklys: Det er ikke påkrevd at baklysene er tent under kjøring. Det som er viktig at du som fører er nøye med, er at de lyser når det er mørkt ute. Kjører du inn i en tunnel, skal de være tent.

Nærlys: Det er ikke tillatt å ha mer enn to nærlys. Det er også krav til at de ikke lyser for sterkt (0,7 lux) i en høyde av 1,10 meter målt 25 meter foran bilen. For de fleste blir det å stole på at verkstedet passer på at dette er i orden. Kanskje det viktigste er å sjekke at begge pærene faktisk virker?

Det er også regler for bruk av kombinasjon av lysene foran: Det er tillat å bruke nærlys med fjernlys, men det er ikke tillat å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

«SVINGLYS»: Et lys som slår seg på når du svinger er tillat, selv om det ellers ikke er tillatt med mer en to tente nærlys.

«SVINGLYS»: Et lys som slår seg på når du svinger er tillat, selv om det ellers ikke er tillatt med mer en to tente nærlys. Foto:

«Hjørnelys», er det lov?

To nærlys, men ikke i kombinasjon med tåkelys foran. Hva da med de bilene hvor nettopp et av tåkelysene/grøftelysene foran tenner seg når du svinger til venstre eller høyre. Da er det tre lys tent samtidig?

Etter en rask sjekk i regelverket har veivesenets Ljøterud svar på det også.

– Det er godt spurt. Disse lysene er ikke definert som tåkelys, men som «corning light». Kravet er at kun den ene siden kan tennes sammen med nærlysene. Altså totalt tre lys samtidig, sier han. Dette finner man i lysregulativet (ECE 48), hvis man vil lære mer om det, sier han.

Flere regler

Fjernlys: Her kan du ha to eller fire foran på bilen, bare pass på: De skal aldri lyse sterkere enn 480 lux.

Tåkelys: Her er det mer å passe på: Det er ikke tillatt å ha flere enn to tåkelys, det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys, det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid, det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Parkeringslys: Det er kun tillatt å ha to parkeringslys på bilen. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent. Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys.

Ettermonterte bremselys: Blinkende bremselys, eller bremselys som på andre måter forstyrrer medtrafikanter, er ikke lov. Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering.

Kilder: Statens vegvesen, Lovdata, Elbilforeningen

Artikkeltags