Med denne roboten skal Kongsberg Gruppen og Jotun revolusjonere skipsfartsindustrien.
Roboten, med navnet Jotun Hullskater, skal etter slanking veie omtrent 180 kilo og er utstyrt med kraftige magneter for å kunne klamre seg fast på skipsskrog.
Roboten er fjernstyrt og skal bidra til renere skrog på maritime fartøy. Dette skal igjen redusere drivstoff-forbruk og føre til en stor miljøgevinst.
Vi har en ambisjon om å nå en markedsandel på 25 prosent, klarer vi det vil det tilsvare en reduksjon på 10 millioner tonn CO₂ i året på verdensbasis.
Kjell Gjestad, leder av Kongsberg Maritimes nye satsingsområde - Vessel Robotics.
Det tilsvarer en fjerdedel av CO₂-utslippet vi har i Norge i løpet av et år.
Prosjektet er et samarbeid mellom Kongsberg Maritime og Jotun. Sammen har de ambisjoner om å ta det neste steget mot en grønn framtid for skipsnæringen.
Framtida til maritim skipsfart er grønn. Det er det ingen tvil om. Det er bare et spørsmål om tid før vi kommer dit.
Bjørn Jalving, Leder av Kongsberg Maritimes aktiviteter på Strandpromenaden
Teknologigiganten i Horten slår seg sammen med Jotun i banebrytende prosjekt
Har opprettet 25 nye arbeidsplasser i Horten som følger av prosjektet. Og i løpet av to år skal de ansette 20 til.