Aksjonsnavnet til tross, du behøver ikke ta sykkelen fatt for å være med. Alle aktiviteter gir poeng når Norges Bedriftsidrettsforbund arrangerer det nasjonale folkehelsetiltaket Sykle til jobben-aksjonen. 19. april er det bånn gass for den 44. aksjonen i rekken.

Tidligere har det kostet 140 kroner for den enkelte å melde seg på. Fra og med i år er Horten en av 130 kommuner i Norge som har inngått avtale med arrangørene om å betale for medlemmer bosatt i Horten.

– Da håper vi på en eksplosjon av nye aktive bedrifter, nå som alt er lagt til rette, helt gratis, sier Birte Svenssen, daglig leder i Vestfold Bedriftsidrettskrets.

De tre andre gratiskommunene i Vestfold er Holmestrand, Sandefjord og Larvik.

Både på landsbasis og her lokalet opplever hun en stigende interesse for å være med. Mye skyldes bedre markedsføring, mener Birte Svenssen.

Aksjonen varer i ni uker, fram til 17. juni. 60 dager er passe lenge for å innarbeide gode vaner.

LES OGSÅ: Trår til for gang- og sykkelvei

Aktiviteten blir loggført via en app på mobilen hver dag. Treningsappen Endomondo, Strava og Polan kan i likhet med pulsarmbånd, integreres i medlemskapet.

– Det som er så fint er at en ikke nødvendigvis må sykle til jobben for å delta. All hverdagsaktivitet teller. Du kan punche inn gåturen til butikken eller spinningtimen på treningssenteret. Målet er ikke at du skal være aktiv tolv timer om dagen, men bli bevisst hvor mye eller hvor lite aktiv du er.

Det positive ved aksjonen er at alle, uansett form, kan bidra til at deres bedrift får bedre resultater. Her gjelder det enkle budskapet at det viktigste er ikke å vinne, men å delta.

Jo flere, jo bedre

– Ekstra spennende er det når flere lag fra samme bedrift melder seg på. Det trigger konkurranseinstinktet, og skaper en veldig boost hos dem som er med, sier Birte Svenssen.

Hovedpremien er en tur til Lofoten, men bedriftsidretten vil kåre ukevinnere blant hortenslag hver uke, og gjøre stas på dem som bidrar i aksjonen.

I fjor deltok 15 bedrifter i Horten, blant andre Kystverket, hvor halve staben konkurrerte om å samle poeng. I disse dager er de i ferd med å stable 7–8 lag på beina. Hvert lag kan maksimalt bestå av fem medlemmer. Hver aktive halvtime belønnes med ett poeng.

– Sykler du til og fra jobben, får du to poeng, forklarer Kjetil Aasebø, primus motor for mosjonistene.

Sykle til jobben-aksjonen

Arrangeres for 44. gang, i år fra onsdag 19. april til 17. juni.

Arrangør: Norges bedriftsidrettsforbund

Lagene sanker poeng. Hver aktive halvtime gir ett poeng, maksimalt tre poeng pr. dag.

En ukesvinner i Horten kåres hver uke.

Horten kommune spanderer medlemskap på folk som bor eller jobber i Horten kommune.

Folk kan melde seg på sitt bedriftslag eller som enkeltdeltaker.

Påmelding skjer via nettet, på www.sykletiljobben.no

 

Sykkelbruk i Horten

Sykkelregnskap skal utarbeides jevnlig for å vise utviklingen innen sykling i Horten kommune.

Mellom 50 og 70 prosent av barn og unge ved alle kommunens barneskoler sykler eller går til skolen.

I 2015 og 2016 ble det registrert seks sykkelulykker med de alvorligste personskadeutfallene, men ingen dødsulykker.

Det har blitt bygget 790 meter med hovednett for sykkeltrafikk i 2016, denne traséen går fra Linden til Apotekergata.

På en skala fra 1 til 5, gir syklister i Horten sykkel tilbudet stort sett på mellom 3 og 4, unntatt vedlikehold av sykkelanlegg på vinteren og muligheten til å ta med sykkel på kollektive transportmidler. Disse ga score på henholdsvis 2,63 og 2,84.

Horten kommune ble offisielt sykkelby i 2016: Horten kommune, Vestfold fylkeskommune og Statens Vegvesen samarbeider om økt sykling.
Målet er 25 prosent økt sykkelbruk innen 2020.
Et system for sykkelutlån og sikker sykkelparkering er blant planene.

Statens vegvesen har de siste årene brukt totalt 50 millioner kroner på gang- og sykkelveiutbygging i Horten.

 

Følger hverandres prestasjoner

– Når så mange ansatte deltar, blir dere vel en slank stab?

– Tja. Det vi ser er at flere som ikke har vært så aktive før, har blitt veldig ivrige. Det de gjør blir så synlig, når deres prestasjoner blir lagt ut på nett.

– Det som er så moro er at alle kan følge med på resultatene til de andre, både kolleger og andre bedrifter. Vi kan sammenligne Vestfold med de andre fylkene, sier Marianne Henriksen.

Hun sykler ikke fra Larvik til Horten, men sanker mange poeng vie mobilappen Endomondo på lange søndagsturer.

Ikke bare for racere

En må ikke sitte på en racersykkel for at det skal bli poeng ut av det. Marianne Henriksen skal melde seg på Brelett-laget, hvor tempoet ikke er høyere enn at de helt sikkert unngår skader på kropp og sjel. Det sosiale er også viktig.

Kjetil Aasebø kan ikke huske den nøyaktige poengsummen de ansatte svettet seg til i fjor. Det han husker er at da alle poeng og aktiviteter ble summert og omgjort til kilometer, tilsvarte det distansen Horten-Kabul!

LES OGSÅ: Snart skal denne avdukes

Mange sofaslitere

I fjor ble Horten kommune offisielt en sykkelby, men statusendring er ikke nok til å få flere innbyggere aktive.

Folkehelsekoordinator i Horten, Øystein Gevelt, peker på at trenden i Horten ikke har vært oppløftende de siste årene. Sammenlignet med andre byer er det mange inaktive innbyggere i kommunen. For å få fart på innbyggerne og med det bedre folkehelsa måtte noe gjøres.

– Sykle til jobben-aksjonen er et lavterskeltilbud. Vi spanderer medlemskap på alle som vil være med i år. Vi har ikke satt opp noe på inneværende års budsjett. Vi får se hvordan det går, og tar det derfra, sier Gevelt.