Gå til sidens hovedinnhold

Spennende dag for unge forskerspirer: – Hva flyter, hva synker, og hvorfor?

I Espira-barnehagene har vi realfag som ett av våre satsingsområder. På Verdens Vitenskapsdag forsket og eksperimenterte vi med vann.

I alle Espiras barnehager foregikk det forsøk, eksperimentering og realfaglige aktiviteter knyttet til temaet «Vann» på World Science Day 10. november. I Espira Baggerødbanen var det mye forskning, og alle barn var med og forske, uansett alder.

Les også (+): Nå skal enda en vegg bære preg av gatekunst: – Det blir en kreativ og levende inngang til Horten torg

Alle barn i Espira skal få oppleve undring, utforskning og nysgjerrighet knyttet til realfag. Barnehagen skal støtte barn i å bli kjent med og forstå verden omkring dem. Å bli kjent med vannets egenskaper og hvordan det påvirker oss legger grunnlag for videre utforskertrang og holdninger for en bærekraftig fremtid.

(Teksten fortsetter under bildet)


Klimaendringene truer livet i havene våre og havnivået øker i takt med at isen smelter i Antarktis. Vannmangel er et økende problem i verden. Cirka halvparten av jordas befolkning bor i områder som rammes av vannmangel. Det medfører nød og konflikt. Realfag bidrar til en mer bærekraftig fremtid, og Espira ønsker å legge et godt grunnlag for at barn tidlig blir nysgjerrig på realfagene.

World Science Day - Verdens Vitenskapsdag for fred og utvikling - ble opprettet av FN / UNESCO i 2001 for å synliggjøre hvordan forskning kan bidra til fred og utvikling. Verdens Vitenskapsdag markeres 10. november hvert år. Årets tema for verdens vitenskapsdag i Espira var vann.

For barn er vann en naturlig del av livet. Vann omgir oss helt fra før vi blir født. Og alle som kjenner barn vet at vann er noe av det mest fascinerende barn møter i hverdagen. Barn blir aldri ferdige med å utforske vannets egenskaper.

Hva skjer når vi heller så det renner over? Eller når vi hopper i en vannpytt? Hva skjer når vi koker vannet? Eller fryser det ned? Hva er vanndamp? Hvor kommer regnet fra? Og hva skjer når vi blander vann med andre ingredienser? Hva flyter og hva synker, og hvorfor er det slik? Dette er noe av det vi har forsket på.

Les også (+): Frodo har samlet inn over 14.000 kroner på 48 timer – nå gir han det videre

På en avdeling fikk barna hver sin støvel med tilpassende målepinne. Den skulle brukes til å måle om vannet gikk over støvelen eller ikke. I bekken var det dype kulper, store fosser og ville områder der ingen før hadde satt sine føtter. Vi kjempet oss oppover bekken noen hunder meter, men det gikk fort over de fleste støvelskaft.

Gåten om hvor vannet kommer fra, ble dessverre ikke løst.

Kommentarer til denne saken