Dette er alle brygge- og kranarbeideres «mareritt» – nå har et lite hortensfirma løst problemet

LAST: Alf Henriksen (t.h) og Henrik Kongstein på dypvannskaia i Horten ønsker seg YawSTOP.

LAST: Alf Henriksen (t.h) og Henrik Kongstein på dypvannskaia i Horten ønsker seg YawSTOP. Foto:

KCL på Skoppum og deres YawSTOP har løst rotasjonsproblemene som alle kraneiere sliter med. – Kjempesmart. Det vil vi ha, sier driftssjef i Horten havn, Bente Levin.

DEL

Det er ikke bare driftssjefen og eier av løftekranene i Horten havn som er svært begeistret for den nye boksen som løser rotasjonsproblemene for alle som driver med kraner og tunge løft. Brukerne er det også.

– Dette hadde vært kjempefint for oss. YawSTOP vil trygge både lasting og lossing av store hiv. Når krana holder lasten i posisjon, har vi fått en veldig mye bedre HMS – Helse, miljø og sikkerhet – løsning, sier Henrik Kongstein hos Viking International Transport og Spedition på dypvannskaia og forteller om 100–150 båter til lossing og lasting i Horten i året.

– Sikrere, raskere og mer effektivt? Det kan ikke bli bedre. Der er vi på ja-bølgen, sier Alf Henriksen, tillitsmann for arbeiderne på brygga, mens også medlem i Horten havnestyre, Horten kommunestyre og formannskap.

– At løsningen kommer fra KCL på Skoppum er enda bedre. Lokal kompetanse, arbeidskraft og skattepenger, legger Rødt-politikeren til.

LES OGSÅ: Millionjobb for Hortensfirma: Nå skal dette puslespillet til Island

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORNØYDE: Med braksuksess for sin Yawstop løftepatent på ONS-messa i Stavanger har Kristian Smih (f.v.), Thor Jegard og Terje Heen gjort det «umulige mulig» fra KCLs virksomhet på Skoppum.

FORNØYDE: Med braksuksess for sin Yawstop løftepatent på ONS-messa i Stavanger har Kristian Smih (f.v.), Thor Jegard og Terje Heen gjort det «umulige mulig» fra KCLs virksomhet på Skoppum. Foto:

«Made in Skoppum»

De lokale aktørene synes det er veldig moro at løsningen på alle brygge- og kranarbeideres mareritt er tatt fram her i Horten og at KCL – Kolberg Caspary Lautom – på Tverrmyra på Skoppum, åtte kilometer unna nærmeste havnekran, har løst rotasjonsproblemer som hele verden sliter med.

– Jeg fikk ideen da jeg var om bord på en supplybåt i Nordsjøen og opplevde hvilke strabaser det var å få løftet ting fra båten til plattformen. Hele prosessen tok ei uke på grunn av vind, sjø og last som svingte rundt sin egen akse, men burde egentlig vært unnagjort på et par dager, sier KCL-direktør Thor Jegard.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PLANER: Med nye patenter, tegninger og produkter, skal Thor Jegard og KCL - Kolberg Caspary Lautom bikke milliarden i omsetning innen 2020.

PLANER: Med nye patenter, tegninger og produkter, skal Thor Jegard og KCL - Kolberg Caspary Lautom bikke milliarden i omsetning innen 2020. Foto:

YawSTOP

Han forteller at etter sin Nordsjø-opplevelse og diskusjoner internt bestemte de seg for å løse problemet. Og fant en løsning som kran og løftebransjen har karakterisert som umulig.

– Teknologien klarer ved hjelp av dynamiske posisjoneringssystemer å holde båter på samme plass til tross for vind og havstrømmer, og hivkompensatorer justerer for bølgehøyder. Last som heves og senkes holdes fortsatt i noenlunde posisjon med såkalte taglines, tau som festes i hjørnene på lasten og som mannskapet trekker i og holder fast for å hindre at lasten roterer.

– Noen ganger er det ytre presset, vindkast og rotasjon som bare øker og øker så stort at det går på sikkerheten løs, og arbeiderne må slippe tauet før det skjer noe drastisk. Det er der vi kommer inn med YawSTOP og løser problemet, sier teknisk sjef for YawSTOP, Kristian Smith.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PRINTER: For å teste ut ideer, prøve og feile lager teknisk sjef på YawSTOP, Kristian Smith plastmodeller og prototyper i den store 3D-printeren først.

PRINTER: For å teste ut ideer, prøve og feile lager teknisk sjef på YawSTOP, Kristian Smith plastmodeller og prototyper i den store 3D-printeren først. Foto:

Han forklarere det spesielle utstyrsnavnet med at «Yaw» er hentet fra løfte- og shippinindustrien som navnet på bevegelsen når et kranløft roterer rundt sin egen akse og med bevegelsen hele tiden øker «yaw'en».

- Mens «sway», sideveis bevegelse og «surge, som er bevegelsen i lengderetning fram og bakover på en last kan kompenseres, har den roterende «yaw»-bevegelsen vært veldig vanskelig å gjøre noe med. Enten har man forsøkt å holde den igjen. Eller latt den rulle seg ferdig før man har fått kontroll på den og forsøkt på nytt, sier Terje Heen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PATENT: For å ha full kontroll over sin YawSTOP nyvinning tok KCL og tekniker sjef Terje Heen fram en egen gyro til å styre, kontrollere og låse  kranløftene i alle retninger

PATENT: For å ha full kontroll over sin YawSTOP nyvinning tok KCL og tekniker sjef Terje Heen fram en egen gyro til å styre, kontrollere og låse kranløftene i alle retninger Foto:

Patentert

Han har overoppsynet med teknikken som KCL har bygd inn i sin YawSTOP-boks, men vil ikke si så mye om det.

– Vi har med prøving og feiling, prototyper og 3D-printing jobbet oss fram til vår egen gyro. Vi har laget løsninger som forbløffer alle, og som virker, sier han.

– Vi har fått to millioner Euro fra EU som en del av deres Horizon 2020-nyskapsningsprosjekt og har patentert våre løsninger. I øyeblikket jobber vi med DNV GL – tidligere Det Norske Veritas – om utvikling av sertifiseringskrav for rotasjonskontroll med kranløft, Legger han til.

LES OGSÅ:– Fortsatt stort behov for trafikkhavna

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IMPONERT: - Dette er kjempesmart. Noe for oss, sier driftssjef Bente Levin i Horten havnevesennår hun får se YawSTOP-presentasjonen på internett.

IMPONERT: - Dette er kjempesmart. Noe for oss, sier driftssjef Bente Levin i Horten havnevesennår hun får se YawSTOP-presentasjonen på internett. Foto:

Milliardbutikk

– Nå skal vi bare bli ferdig med det nye lageret vårt her på Skoppum og få flyttet alle varene i dagens lager til dette. Da har vi plass til og får en egen fabrikklinje, blant annet for YawSTOP. Det skjer i 2019–2020. Da blir også vi en milliardbedrift, sier Thor Jegard med et smil.

Selv om det høres ambisiøst uit er sannsynlighetene veldig store for det. Da KCL viste YawSTOP på den store ONS2018-messa i Stavanger nylig var interessen for løsningen med å kunne stoppe roterende kranløft enorm. Ikke bare fra kran-, havneeiere og bedrifter med løftekapasitet, men også fra en hel oljeservicebransje.

Med et marked innen oljebransjen offshore på rundt 500.000 kraner og enda større når vi også snakker om landbaserte kraner og løft med helikopter, gir det vyer for framtida. 

– Allerede under ONS2018 var det stor bransje- og medieinteresse på oss. I øyeblikket er det fagpresse fra verdensomspennende The Maritime Executive og Maritime News, samt bransjeblader i USA, England, Tyskland, Australia, Helles, India, De forente arabiske emirater og Irland, som vi vet om som har omtalt oss og YawSTOP.

– Det er jo bra for en bedrift på Skoppum, i Horten kommune, i Norge, sier Thor Jegard med et smil. 

Artikkeltags