Denne helgen skjer seilasen med færre båter enn noen gang. Til bladet Seilmagasinet forteller Per Ottar Skaaret at seilasen er amputert ved at valgene på det korte strekket fra Tristein til mål er borte.

– Tidligere, da målgang var i Horten, måtte seilerne velge på hvilken side av Bolærne man skulle seile, gjennom denne øygruppen, eller øst for Fuglehuk, og om man skulle øst eller vest i fjorden på vei mot Horten. Nå eksisterer ikke de elementene lenger, og endringen tar bort noe helt vesentlig i seilasen, sier Per Ottar Skaaret.

LES OGSÅ: Silya til Færder'n

Savner Horten

Han forteller videre at målgang i Tønsberg betyr at det siste strekket fra Tristein og inn mot mål nå er ren trikkekjøring med ingen eller få strategiske valgmuligheter.

Skaaret savner stemningen i Horten der alle seilerne møttes på ett sted og der våknet om morgenen til en god seilprat med konkurrentene etter hvert som de kom i mål. I bladet Seilmagasinet beskriver han seg selv som en entusiast av Færdern, men at valget av Tønsberg framfor Horten er med på å ødelegge seilasen.

LES OGSÅ: AfterSail i Horten med 450.000 i underskudd: – Fikk aldri penger av fylkeskommunen

Dårlig deltakelse

Deltakelsen i årets seilas er langt dårligere enn tidligere, og Per Ottar Skaaret tror valget av målgang i Tønsberg er en vesentlig årsak til langt færre båter i seilasen. Skaaret er klar på at mange seilere deler hans tanker, og håper at arrangøren Kongelig Norsk Seilforening (KNS) vil vende tilbake til Horten.

Første start smalt i dag fredag 14.10. Vind fra sør betyr kryss ut Drøbaksund og videre ut Oslofjorden. Strømforholdene kan gjøre det gunstig å velge en kurs mellom land og Bastøya. Folk i Horten kan derfor få med seg en del av seilasen fra land.

Rundt 400 båter er meldt til start. Det betyr et par tusen seilere på vei mot Tønsberg. Lavtrykk ute i havet vil trolig bety at vinden vil øke lørdag og søndag.

LES OGSÅ:

Bildeserie

Glimt fra Færderfesten

Årets seilas er den fjerde på rad med målgang i Tønsberg.