– Alle trenger noe å glede seg over

GLEDER SEG: Mari Borgersen, Tone Ringdal, Jarle Lauvålien, Elke Rønningen, Birgitte Trollsaas og Tron Tronsen ser fram til Verdensdagen for psykisk helse.

GLEDER SEG: Mari Borgersen, Tone Ringdal, Jarle Lauvålien, Elke Rønningen, Birgitte Trollsaas og Tron Tronsen ser fram til Verdensdagen for psykisk helse. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

10. oktober er det Verdensdagen for psykisk helse. Den dagen gjelder faktisk alle. For alle har en psykisk helse, sier de som kan mest om slikt.

DEL

Det trenger ikke være 17. mai, jul eller bursdag. Ofte er det de små gledene som gjør at livskvaliteten øker. Kanskje er det nok å bare stanse opp og ta seg tid til å kjenne at sola varmer.

I Horten skal Verdensdagen for psykisk helse markeres med stand på biblioteket.

– Og vi er der for å informere om tilbudet til Enhet for rus og psykisk helse, forteller Elke Rønningen som er psykolog.

Kan trenes opp

Det er som med fysisk helse: Man kan gjøre mye selv for å bedre den. Psykisk helse kan faktisk også trenes opp.

– De fleste vet jo at det er sunt å komme seg ut og treffe folk, sier psykologspesialist Jarle Lauvålien.

– Men det henger også tett sammen med fysisk helse, påpeker Tone Ringdal, som er livsstyrketrener og psykiatrisk sykepleier.

– Vi jobber for å bryte ned det litt kunstige skillet mellom fysisk og psykisk helse. Alle som har brukket et bein eller en arm, og som må holde seg i ro hjemme en stund, vet at det fort kan gå ut over humøret, sier Lauvålien.

– Det sosiale aspektet er viktig for hvordan man har det, legger Ringdal til.

LES OGSÅ: Oppsiktsvekkende tall om ungdommen: – Sånn kan vi ikke ha det

Kurs i livsstyrketrening

All endring starter med frivillighet og motivasjon, understreker teamet. For å få det bedre må man ville det selv. Og det finnes mange måter å nå målet på. Ett av dem er kurs i livsstyrketrening.

Det handler kanskje om å være sin egen beste støttespiller, og sin egen beste venn.

Tone Ringdal, livsstyrketrener og psykiatrisk sykepleier.

Kursene går kontinuerlig på Freia, ute på Karljohansvern. Hver samling er på 4 timer, inkludert lunsj, og man samles i alt ti ganger.

– Det er bare å ta kontakt. Fastlegene er godt kjent med tilbudet vårt, og kan være behjelpelige med å gi en behandlingsdag i uka, eller hver fjortende dag, for folk som ellers kan risikere å bli sykmeldt, sier Birgitte Trollsaas, psykiatrisk sykepleier og livsstyrketrener.

LES OGSÅ: Russen strekker ut en hånd – samarbeider med Lys i mørket

Hva er lystbetont?

Psykisk helse kan måles, ikke bare for hvert enkelt menneske, men også for befolkningen som sådan gjennom Levekårsundersøkelsen. Ungdata-undersøkelsen viste at flere unge i Horten oftere opplever at de er lei seg enn tidligere.

Men kanskje er det ikke så mye som skal til for å få det bedre.

– Helse skapes der vi lever og bor, sier Ringdal.

– Alle trenger noe å glede seg til. Man gjør så mye som er lite lystbetont. Da må man kanskje starte med å sortere litt og spørre seg selv: Hva er det som gir meg glede? forklarer Lauvålien.

Det kan være enkle grep som skal til.

– Det handler kanskje om å kunne være sin egen beste støttespiller, og sin egen beste venn, sier Ringdal. – Tenk om man kan møte seg selv på samme måte som man møter en god venn?

For her kommer den gode nyheten:

– Selvkritikk virker like sterkt som kritikk fra andre. På samme måte er det med ros og vennlighet. Det virker på samme måte, sier Lauvålien.

– Hjernen er ganske enkel sånn. Den kan bare gjøre én ting av gangen, sier Rønningen med et smil. – Når vi retter oppmerksomheten på noe å glede seg over, er det ikke plass til negative tanker og selvkritikk.

Artikkeltags