Gå til sidens hovedinnhold

– Positivt å se at aktører som Buggegården tar trenden på alvor

Erling Kristensen og Buggegården fortjener skryt for å tenke nytt, nok en gang.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Alkoholfrie alternativer blir stadig mer populært, og NoLo-trenden (No or Low Alcohol) får et stadig sterkere fotfeste i Norge. Aldri før har det blitt produsert, eller solgt flere spennende alkoholfrie alternativer enn nå.

Les saken om Buggegården her (+)

Som leder for alkovettorganisasjonen Av-og-til, med ønske om å bidra til at folk får et mer bevisst forhold til alkohol, er det positivt å se at aktører som Buggegården tar trenden på alvor.

For det er mange gode grunner til å velge alkoholfritt. Det er sunnere, og gjør at man sover bedre enn om man drikker alkohol. Det smaker også godt – og utvalget har aldri vært større. På den mer alvorlige siden vet vi at alkohol også har flere negative virkninger, både for dem som drikker – og for dem rundt. Blant annet vet vi at 90.000 barn vokser opp med en mor eller far som drikker for mye.

I 2019 vant Buggegården innovasjonsprisen i landbruket for sine unike gårds- og teateropplevelser. Nå skal de lage Norges første alkoholfrie gårdsøl, med støtte fra Innovasjon Norge. Det er bra!

For det første fordi de klarer å tenke nytt, og å utvikle nye og spennende produkter i en krevende tid. For det andre fordi de bidrar til å gjøre tilbudet av alkoholfrie drikker bedre, og med det gjøre det mer sannsynlig at flere velger alkoholfritt.

Begge deler fortjener skryt, og en stor takk!

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.