(Nettavisen)

Prisen på kaffe på verdensmarkedet har skutt til værs det siste året. Det er dårlig nytt for kaffedrikkere, ettersom det betyr at også kaffeprisen i butikken vil stige.

På fredag ettermiddag lå prisen på råvaren kaffe på 4,59 amerikanske dollar per kilo ifølge Business Insiders graf. Dette tilsvarer 39,4 kroner per kilo med dagens kurs. Prisen har doblet seg på et år. Da lå prisen på råvaren på rundt 19 kroner per kilo.

Det siste året har prisen på flere råvarer som sukker, vegetabilsk olje og rapsolje økt dramatisk.

På kvartalsrapporten til Orkla forrige uke informerte Orkla-sjefen Jan Ivaar Semlitsch om at den enorme prisøkningen på flere råvarer gjør at produktene kommer til å bli dyrere for kunden.

Les mer her: Varsler prissjokk på godteri og potetgull: – Aldri sett dette før

– Helt avhengig av å gjennomføre prisøkninger

Ulf Stensland, administrerende direktør, i Löfbergs Norge sier kaffebørsen ikke får frem hele historien. Situasjonen er nemlig mer komplisert enn som så.

En «Mellanrost» kaffe fra Löfbergs består av rundt 7-8 fra forskjellige regioner.

– Forskjellige kvalitets-differensialer, som går inn i en kaffeblend kan og er som oftest mer kostbare og dyrere enn prisene du ser på kaffebørsen, sier Stensland.

Stensland forteller om markante prisøkninger som går utover hele bransjen.

– Vi har måttet gjennomføre prisøkninger annenhver måned de siste seks-syv månedene. Relativt kraftige prisøkninger, sier Ulf Stensland.

Les også: Dagligvarekjempen Orkla bekrefter: Varsler prisøkninger over hele linja

– Dette er en alvorlig situasjon. Vi er helt avhengig av å gjennomføre disse prisøkningene for marginene i markedet er så små fra før av, sier han.

Prisen kundene betaler i butikken for et av deres produkter har økt betydelig.

– En pakke med 450 gram kaffe som kostet 39 kroner for et år siden, koster nå 50 pluss ut mot sluttkunden, fra oss.

Det er ikke kun Löfbergs som har måtte øke prisene.

– Hos noen av våre konkurrenter har prisen per 250 gram pose kaffe økt med opptil syv kroner på et år, påpeker Stensland.

Les også: Europas største kaffekjede etablerer seg i Norge

Nettavisen har forsøkt å kontakte flere av kaffeprodusentene i Norge, uten å lykkes.

Den administrerende direktøren tror likevel ikke nordmenn kommer til å redusere kaffeforbruket sitt.

– Kaffe står veldig høyt på innkjøpslisten til alle kaffedrikkere. Jeg tror ikke vi kommer til å drikke mindre kaffe og jeg tror heller ikke folk kommer til å ty til billigere kaffe av lavere kvalitet. Hvis man kjøper 1-3 pakker i måneden så vil folk flest unne seg det.

– Ikke bra for etterspørselen og prisbildet

Det er flere årsaker til at kaffeprisene har steget det siste året.

Brasil, den største kaffeprodusenten i verden, har opplevd tørke i flere områder og også frost.

– Det forventes litt nedgang i produksjon i forhold til etterspørsel i 2022 og 2023. Dette er ikke bra for etterspørselen og prisbildet.

Han tror ikke på en nedgang i kaffeprisene med det første.

– Hvis jeg skal gjette tror jeg at kaffeprisene holder seg på et høyt nivå de neste månedene. Så håper vi på en nedgang i prisene til våren, men det er usikkert.

Ikke bare er det problemer i Brasil, men leverandøren opplever også utfordringer med frakten.

– En annen «stor elefant i rommet» er fraktselskapene i verden som utnytter situasjonen. Pandemien har ført til et skifte mot at folk kjøper i større grad produkter til fordel for tjenester. Fraktmarkedet i verden er ikke satt sammen til å håndtere det volumet som har utviklet seg de to siste årene. Dette har vært en vill fest for fraktselskapene. Fraktratene i enkelte tilfeller har gått opp 800-900 prosent mens service-nivået har gått rett i kjelleren.

Les også: 10 ting for deg som vil lage god kaffe hjemme

– Jeg er mer bekymret for klima fremover

Dette har selskapet selv erfart.

– Vi får vanligvis varene våre fraktet til Gøteborg. Nå kan vi plutselig bli informert om at de har satt av varene våre på en eller annen havn ute i Europa. Dette kompliserer situasjonen ytterligere.

– Fraktselskapene kan ta syke priser, og oppdragene står i kø. Vi har opplevd at selskapene kvitter seg med varene de har ombord på et sted som er best egnet for dem, og ikke for oss. Det vanskeliggjør situasjonen ytterligere.

Det er også en opphopning av produkter på anleggene langs kaiene i opprinnelseslandene.

– Det er mangel på sjåfører og lastebiler, faktisk på begge sider av Atlanterhavet.

- Tror du vi står overfor en liten kaffekrise hvis denne situasjonen forverrer seg?

– Nei jeg tror og håper ikke det. Det er nokså god kontroll når det gjelder råkaffe, utover nåværende frakt og logistikkutfordringer vi nå har generelt i verden. Jeg er mer bekymret for klima fremover. Det er bare litt syd og litt nord for ekvator man kan drive, høste kaffebær fra kaffetrærene. Når temperaturen endres kan det påvirke alle forhold. Effekten ser vi allerede, men vil kunne forverres de neste 10-20 årene.

– Skal vi nyte vår morgenkopp med kaffe og drikke kaffe med våre venner og kolleger i årene fremover, må vi få kontroll på klimaet. Kaffetrær og kaffebønnen tåler ikke alt for store temperaturendringer, avslutter Stensland.

Les også: Disse brutale endringene har vi i vente hvis IEA får rett i sitt 1,8 graders-estimat