Veien er snart nedbetalt

FORNØYD: Det blir stadig kortere nedbetalingstid for Skoppum bomstasjon, sier styreformann Rolf Mikaelsen. foto: tom arild dahl

FORNØYD: Det blir stadig kortere nedbetalingstid for Skoppum bomstasjon, sier styreformann Rolf Mikaelsen. foto: tom arild dahl

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Alle prognoser om Skoppum bomstasjon har sprukket. Derfor forsvinner den i løpet av 2019. Om ikke før.

DEL

Da Horten kommune bestemte seg for å garantere for et lån på 366 millioner kroner og bygge en ny rv19 mellom Horten og E18 som var 100 prosent bompengefinansiert, var mange skeptiske.
Avgiften som gjorde den til landets dyreste bomvei, og «bare» 15 års nedbetalingstid gjorde at prosjektet ble betraktet som et økonomisk mareritt.


Også med forbehold

Siden åpningen 4. januar 2010 med faktiske tall og trafikkgrunnlag på bordet, har virkeligheten vist seg å sprenge alle prognoser. Styremøtet i Horten Bompengeselskap AS i går viste det med all tydelighet.
– Med forbehold om at det ikke skjer noe drastisk med trafikken i årene framover, kan jeg med alle forbehold love at bompengeinnkrevingen på Skoppum slutter i løpet av 2019, sier styreformann Rolf Mikaelsen og lenger til:
– Jeg tar nok ikke munnen for full når jeg lover det. Planene om bomslutt i 2025 er lagt bort for lenge siden, sier han.


Årsregnskapet 2013
Tallene for bomselskapet i fjor og totalen viser at selv seks års redusert nedbetalingstid kan bli i snaueste laget. Trafikken øker år for år, mye hjulpet av Bastøferjene. I tillegg er det minimalt med rabattering og ikke så mye tap på bomsnik og ulovlige passeringer på Skoppumbommen. Hver bil som passerer legger derfor igjen 34,34 kr pr. passering.
– Tungtransporten hjelper oss selvfølgelig. Derfor ser vi heller ingen grunn til å justere prisen før hele bomanlegget skal fjernes sier Mikaelsen.

Han karakteriserer hele bomprosjektet kort og greit:
– Alle tallene går vår vei. Trafikken økte med 3,51 prosent. Driftsinntektene var på 58,1 millioner kroner og driftskostnadene var på 5,7 millioner. I tillegg fikk vi regjeringens bomjulegave på 40 millioner kroner, noe som også hjelper på nedbetalingen av veien. Vi skal jo bare betale for den nye veien, og så avvikle det hele, sier Rolf Mikaelsen i Horten Bompengeselskap Rv19 AS.

Artikkeltags