Vannscooterdebatten: – Hva er så galt med å ha det gøy?

TEAM: Ole William Nærsnes og Eirik Ryvænge er blant teamet som drifter Horten vannscooterutleie.

TEAM: Ole William Nærsnes og Eirik Ryvænge er blant teamet som drifter Horten vannscooterutleie. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Vannscooterdebatten har vært mye omtalt i media i sommer. Gutta i Horten vannscooterutleie ønsker at folk skal se det positive ved saken.

DEL

I fjor startet Ole William Nærsnes firmaet Horten vannscooterutleie. Det var på bakgrunn av egen interesse for vannsporten, og med et ønske om å dele gleden med flere. Et år senere har de fått egne lokaler på HIP og videreutviklet samlingen av vannscootere.

– Det er ikke en fulltidsjobb som vi kan tjene oss rike på. Vi gjør dette rett og slett fordi vi synes det er gøy, forteller initiativtaker Ole William.

(Saken fortsetter under bildet.)

SAMLING: Vannscooter samlingen består av totalt fem scootere som varierer i både størrelse og fart.

SAMLING: Vannscooter samlingen består av totalt fem scootere som varierer i både størrelse og fart. Foto:

Møter motstand

Det har vært synlig i media at vannscootere ikke er velkomne overalt. Dette har guttene kjent på ved enkelte anledninger.

– Det har vært episoder der vi har kjørt inn i gjestehavna, hvor folk på brygga har ropt på oss og sagt at vi ikke hadde noe der å gjøre, meddeler Nærsnes.

Men slik kritikk prøver guttene å heve seg over.

– Mange ser på vannscootere som bråkete og at sjåførene av dem er useriøse. Jeg føler at man skjærer alle over en kam, fortsetter Ole William.

Les også: Rekker ikke innføre lokale vannscooter-forskrifter

Nytt er skummelt

Daniel Christoffersen driver markedsføringen av selskapet på sosiale medier, og trekker likheter mellom vannscooterdebatten og den tidligere skateboard konflikten.

– Norge er generelt treige og lite innovative når det kommer til å adaptere nye ting i samfunnet. Da skateboard var forbudt på 1970 og 1980 tallet i Norge, var det mye på grunn av at fine damer på Frogner klaget på støyen. Jeg trekker litt likhetstrekk mellom dette og debatten rundt vannscootere. Folk er nok litt redd for nye og ukjente ting, og derfor føles det enklere å forby det enn å ta stilling til det, mener Daniel.

(Saken fortsetter under bildet)

LOKALER: Horten vannscooterutleie har i år fått egne lokaler med kontor.

LOKALER: Horten vannscooterutleie har i år fått egne lokaler med kontor. Foto:

– Jeg føler at det er en motedebatt. Om to år er jeg nesten sikker på at ingen bryr seg lengre, for da er det noe nytt som har kommet. Vannscootere er på markedet, og de er kommet for å bli, fastslår Nærsnes.

Les også: – Å kjøre vannscooter der ute er ikke moralsk riktig

Feilinformasjon

Guttene forstår noen av fordommene som følger med scooterne, men synes allikevel at det er mye feilinformasjon i media.

– Det er med vannscootere, som med det meste, at enkelte ofte ødelegger for resten. Det finnes de som kjører uforsiktig, og som ikke følger reglene. Men de finnes også i båtmiljøet. Vi tror at problemet ligger i at det er lettere å få tilgang på en vannscooter enn en større båt, spesielt for ungdommen, fordi det er billigere. Det resulterer i at mange unge kjører uten noen erfaring, og da kan det fort gå galt. Her gjelder det derfor å se på regelverket, ikke på vannscooterne som problem, sier Eirik Ryvænge. Han er med i vennegjengen, og hjelper til i firmaet ved behov.

– Kritikken går blant annet på støy og forurensning, men klagene har lite hold i seg. En vannscooter bråker mye mindre enn en rib, for eksempel, og den forurenser også mye mindre enn de store båtene som er ute og kjører i timer av gangen. Da blir det litt tåpelig å si at vannscootere er de eneste som skremmer fuglene, når det er et faktum at båtene er vel så ille, sier Ole William.

Les også: Vannscooter-tilhenger Svendsrud: – Vi kan ikke forby alt vi ikke liker

Ikke bare tull

Vannscootere i Norge er CE godkjente, som vil si at de går under kategorien «liten båt». Derfor bør vannscooterne bli behandlet på lik linje som båtene, mener guttene.

– Kritikerne tror det er begrenset hva du kan gjøre med en vannscooter, og at vi bare kjører for å tulle og ha det gøy. Vi kjører så klart fordi vi liker fart og spenning, men hva er galt med å ha det gøy? De som bruker tiden sin på å seile, hadde mest sannsynlig også svart at de gjør det fordi de synes det er gøy. Folk har forskjellige interesser, det må folk bare tåle, mener Ole William.

– Dessuten kan du bruke vannscooter til mye praktisk også. Vi bruker det noen ganger som et framkomstmiddel, hvis vi skal ut å spise på brygga eller kjøpe oss en is. Det er jo for kos, på lik linje som det er for dem som kjører båt, legger Eirik til.

Daniel forklarer hvorfor han synes vannscooter er så gøy.

– Det gir en sterk frihetsfølelse og spenning av å kjøre utpå vannet. På den andre siden gir det en følelse av ro. I tillegg er det veldig gøy å utforske nye steder, siden man letter kommer til der det er grunt og smalt.

Artikkeltags