«Vi vet at design påvirker barn og unge. Derfor fjernes nå farger og logo på røyk og snus. For barnas skyld», sies det i videoen Helsedirektoratet la ut på Facebook tirsdag.
I over 40 år har det vært forbudt å reklamere for tobakk i Norge, og nå skal det heller ikke være logoer på røykpakkene som selges.
Norge er det fjerde landet i verden som innfører slike røykpakker, og det første landet i verden som innfører standardiserte snusbokser uten logo og spreke farger.
Det vil fremdeles stå hvilket merke røykpakken inneholder, men skriften vil være lik på alle pakkene.
Forskriften trer i kraft 1. juli i år, men overgangsperioden er på et år. Det betyr at det vil gå en stund før alle sigarettpakker er standardisert, men fra 1. juli 2018 skal røykpakker og snusbokser som selges i Norge være nøytrale.
Australia innførte standardiserte røykpakker for fem år siden.
Halvparten av befolkningen er positive til at røykpakker og snusbokser får standardutseende, men de som røyker daglig er ikke like positive til endringen, i følge en undersøkelse gjort for Helsedirektoratet.
På Sykehuset i Vestfold feires verdens tobakksfrie dag onsdag 31. mai.