Horten trafikksentral fattet mistanke til skipperen ut ifra kommunikasjonen dem imellom.

– Det var ikke normal måte å kommunisere på. Kommunikasjonen var heller ikke i sammenheng med navigasjonen. Skipet fulgte ikke kursen fra Holmestrand slik det skulle, men hadde kurs mot land i Frebergsvika, uttalte Trond Øynes, trafikkleder ved Horten trafikksentral.

Ifølge politiet måtte trafikksentralen flere ganger korrigere lasteskipets kurs for å unngå en grunnstøting.

– Både kaptein og styrmann har i avhør erkjent å ha ført skipet i beruset tilstand, sier politiadvokat Hildegunn Mikkelsen til tb.no.


Mikkelsen opplyser at saken fortsatt er under etterforskning, og at politiet avventer resultatet på blodprøvene som ble tatt av skipper og styrmann.

Skipper er en 54-årig nordmann, mens skipets styrmann er en 51-åring fra Polen.

– Skipper skal ha uttalt at det var noe galt med skipets gyrokompass. Er skipet undersøkt teknisk?
– Vi vil undersøke og etterforske saken videre med tanke på eventuelle andre momenter, sier Mikkelsen.

Det 77 meter lange lasteskipet, som var lastet med korn, var ved en anledning kun 70 meter fra å gå på land.

– Det som har skjedd er svært beklagelig og skal ikke skje. Vi har et internt regelverk som forbyr å nyte alkohol om bord i våre båter. De øvrige tre om bord har forholdt seg til dette, sier medeier i rederiet Halvorsen AS, Odd Einar Mæland, ifølge nettsidene til Haugesunds Avis.