Tunnelen ved Nykirke skal hete Holmestrandsporten

FRAMOVER: Arbeidet med togtunnelen forbi Holmestrand går stadig framover. Nå har den også fått navn, Holmestrandsporten. FOTO: JAN BROMS

FRAMOVER: Arbeidet med togtunnelen forbi Holmestrand går stadig framover. Nå har den også fått navn, Holmestrandsporten. FOTO: JAN BROMS

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Den nye togtunnelen som ender ut mot Nykirke skal hete Holmestrandsporten

DEL

Den 12,3 kilometer lange tunnelen fra Nykirke til Holm i Sande har nå fått navnet Holmestrandsporten. Navnet kom fram gjennom en konkurranse. Prosjektleder i Jernbaneverket, Morten Klokkersveen og ordfører Alf Johan Svele, inviterte vinnerne til kaffe og kake i Jernbaneverkets nye lokaler i Kullboden. Her fikk vinnerne overrakt en bordklokke med bilde fra tunnelen og innrammet diplom. Men den gjeveste premien var nok invitasjonen til å være med på sluttsalva, og feiringen i etterkant. Vinnerne er Janne Farstad Kirkhus, Torhild Aabø Sørensen, Rita Pettus og Stig Storhaug.
–Holmestrandsporten er et navn med snert i, samtidig som det klinger, sier Klokkersveen, godt fornøyd.
Det er ikke bare-bare å døpe en tunnel. Prosessen begynte da prosjektet hadde “Åpen dag” i fjor sommer. Da fikk folk muligheten til å legge navneforslag i en urne. Siden har urnen stått på prosjektets infosenter, slik at alle besøkende har fått muligheten til å gi sitt bidrag. I november i fjor ble urnen tømt, og alle forslag behørig registrert.
–Vi fikk 98 forskjellige forslag, forteller Vigdis Tandberg i Jernbaneverket.

Ordfører Alf Johan Svele i Holmestrand er opptatt av hva det vil bety for byen å få jernbanen og stasjonen inn i fjellet.
–Dette er et kjempespennende prosjekt. Det er svaret på en mangeårig drøm å få lagt alt inn i fjellet. Den store stasjonshallen vil bli et landemerke, og vi er veldig stolte av å ha fått til fjellheisen, det blir kronen på verket, sier Svele. Han roste prosjektledelsen for godt informasjonsarbeid og profesjonell håndtering av de som er blitt berørt.

Blant de mer fantasifulle forslagene var Paradistunnelen, Paven og Trollpassasjen, mens de poetiske var Lotus og Steinblomsttunnelen og de historiske Maudtunnelen, Olav Duun Hallen og
Ormen Lange.

Høsten 2016 skal prosjekt Holm-Nykirke være ferdig. Da åpnes 14,2 kilometer dobbeltsporet jernbane, dimensjonert for hastighet opp til 250 kilometer i timen. 12,3 km av strekningen er i tunnel, og Holmestrand stasjon flyttes inn i en spektakulær fjellhall. En heis skal frakte passasjerer fra toppen av fjellet ned til stasjonen. Heisen kan sees som en tredje inngang til stasjonen. Jernbaneverket bygger heisen, som er et spleiselag mellom Jernbaneverket, Vestfold fylkeskommune og Holmestrand kommune.

 

Artikkeltags