Tesla-stunt i Åsgårdstrand

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Det ruller 60 Teslaer på norske veier. Flere skal det bli, etter interessen å dømme. Lørdag var det roadsterkø på brygga i Åsgårdstrand.

DEL

God markedsføring er gull verdt, også for amerikanernes svar på Norges Think, hvor for øvrig den eneste fellesnevneren synes å være at begge går på strøm. Lille Norge er faktisk Teslaens fjerde største marked på verdensbasis.
Salgsdirektør Esben Pedersen har flere teorier om hvorfor interessen for elektriske biler er så mye større i Norge, enn for eksempel i hans hjemland, Danmark. Det kan være på grunn av Bellonas oppdragende påvirkning gjennom 25 år, samt de økonomiske fordelene som staten har premiert elbileierne med.

– Så er det kanskje noe med at nordmenn har penger? Kjøperen bør være både rik og miljøbevisst, selv om bilen er fritatt for importavgifter og moms. Den er ikke helt billig.
– Ja, det også. Bilen koster 680.000 over disk i Norge. For den prisen får kunden en bil med 288 hestekrefter og som har en rekkevidde på 34 mil mellom hver lading. Hadde det vært en bensinbil, ville den kostet 2,5 millioner.
Produksjonen har fått fart på seg. Ventelistene som kundene tidligere pent måtte skrive seg på, er nå redusert fra flere år til to uker. Fra produksjonsbåndene kommer det også snart 3-og 5-setere myntet på vanlige familier.
Til neste år åpner Tesla kontor i Norge.

Med på bilparaden er også Bellona-leder Frederic Hauge. Han nyter bilturen under åpen himmel, som denne lørdagen har gjort alle dårlige værmeldinger til skamme.
Det er 25 år siden den unge Hauge, med flere rebeller, grunnla miljøstiftelsen Bellona.
Under Teslas fotosession på brygga i Åsgårdstrand, stilte han med miljøorganisasjonens lyseblå elektriske fartsvidunder, men dette stuntet var han lite involvert i.
– Du må ikke spørre meg om hvorfor de har valgt å promotoere seg i Åsgårdstrand, men det er en fin tur. Det er viktig å synliggjøre overfor folk hva som er mulig å få til med elbiler.
– Bellona kjøpte sin første elbil i 1989, sammen med AHA. Det var en Fiat Panda vi hentet i Sveits. Vi kjørte flere ganger gjennom bomringen i Oslo uten å betale. Bilen ble beslaglagt, men vi fikk den alltids tilbake mot å betale 200 kroner, minnes Bellona-gründeren.

Elbilpionerene ble hørt til slutt. Bellonas neste mål er å få avtalefestet norske elbilkjøperes fordeler i Norge.
– Det er ekstremt viktig å få til et elbilforlik. I Danmark vet elbilførerne at de får beholde avgiftslettelsene fram til 2015. I Norge kan de miste fordelene i morgen. Vi jobber for å få til et elbilforlik som sikrer forutsigbarhet fram til 2020, sier Hauge. Han er likevel optimist på elbilens framtid i Norge.
I forrige uke sa næringsministeren nei til elektrifisering av Ekofiskfeltet i Nordsjøen. Reduksjonen i CO2-utslipp skal i stedet hentes inn på bil, biff og bolig. Det innebærer at elbilparken må økes med 10.000 elbiler i Norge. Skal det være mulig, kan man ikke avgiftsbelegge dem, sier Hauge på utflukt i Åsgårdstrand. Hvor ferden skal gå videre, har han derimot ikke peiling på.
– Men det er jo en flott dag, da, ikke sant?

SITAT:
Vi jobber for å få til et elbilforlik som sikrer forutsigbarhet fram til 2020,

Artikkeltags