Problematisk ølstunt

FAKSIMILE: Gjengangeren 18. oktober 2014

FAKSIMILE: Gjengangeren 18. oktober 2014

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

På Glassmagasinet gikk en tier for hver øl til TV-aksjonen for vann. Selv om intensjonen er god, er formålet å øke alkoholomsetningen, hevder rusorganisasjon. Utestedet tilbakeviser kritikken.

DEL

Samarbeidsorgan for frivillige organisasjoner på rusfeltet, Actis, synes lite om utelivsstedenes måte å støtte TV-aksjonen på.

– Actis synes det er positivt at det lokale næringslivet engasjerer seg og ønsker å bidra til TV-aksjonen, sier generalsekretær Mina Gerhardsen.

Problematisk

– Det er imidlertid problematisk at engasjementet koples til økt alkoholsalg. Økt alkoholkonsum står i direkte kontrast til folkehelse, og vi mener det også bryter med intensjonen i TV-aksjonen. Vi ser at rusproblemer ofte er et hinder for utvikling og synes derfor det er synd at ølsalg og bistand koples på denne måten.

– Bryter påfunnet med alkohollovgivningen?

– Tiltaket er nok i strid med alkoholloven. Selv om intensjonen er god, er formålet å øke alkoholomsetningen. Vi vet at overskjenking og fyll er et stort problem. Det hadde derfor vært mye bedre om Saxon King og Glassmagasinet heller kunne uttrykt sitt engasjement ved å fremme alkoholfrie alternativer, som for eksempel vann eller alkoholfrie drinker, sier Gerhardsen.

– Dessverre skjer sånt ganske ofte. Nylig var det en lignende sak i Lillestrøm der en bar ønsket å hjelpe en fotballklubb ved å gi åtte kroner per halvliter til klubben. Eksemplene understreker behovet for tydelige regler om hva som er lov og ikke, og ikke minst behovet for bedre kontroll og samarbeid mellom utelivsaktørene og kommunen.

Ikke gjort noe galt

Glassmagasinet opplyser å ha solgt 225 enheter den aktuelle helgen. Daglig leder Henrik Lysell melder om en rolig kveld for utestedet, med en omsetning under det vanlige.

– Vi forventet jo ikke akkurat at folk skulle gå mann av huse for å kjøpe øl hos oss. Det var heller ikke intensjonen fra vår side. Det sier seg selv at om du har lyst til å gi penger til TV-aksjonen, er det billigere for deg å gi en hundrelapp per SMS enn å kjøpe ti halvlitere, sier han.

Lysell medgir imidlertid at Saxon King og Glassmagsinet i forkant fisket etter oppmerksomhet omkring rent vann-aksjonen. Han sier at Øyvind Tomters gå-stunt inspirerte utestedene til å gi en hjelpende hånd til TV-aksjonen.

– Tomters prosjekt var jo helt klart sunnere enn vårt, men det skapte blest omkring TV-aksjonen. Det var det vi ville gjøre også. Vi solgte ikke alkoholen billigere, vi ga av omsetningen vår. Nå er ikke 2250 kroner allverden, men dersom de hundrevis av bedrifter i Horten hadde gjort tilsvarende, hadde kanskje ikke Horten kommet så dårlig ut på landsstatistikken som vi gjorde, sier Lysell.

Ifølge utestedet var øl-stuntet godt innenfor lovverkets regler.

– Henning Grimstad er på ferie, men jeg har snakket med skjenkeansvarlig i Tønsberg kommune. Det jeg fikk høre var at donasjonen til TV-aksjonen ikke medførte brudd på skjenkereglene, hevder Lysell.

Artikkeltags