Planene for Indre havn tar gradvis form

FUGLEPERSPEKTIV 1: Griff Arkitekter foreslår å anlegge en bystrand på innsiden av en molo som går skrått i vestlig retning.

FUGLEPERSPEKTIV 1: Griff Arkitekter foreslår å anlegge en bystrand på innsiden av en molo som går skrått i vestlig retning.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Jobben videre blir å plukke ut det beste av det beste, forteller kommuneplanlegger Tore Rolf Lund.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Vi ser for oss en blanding av boliger og noe næring. Det kan bli rom for småbåthavn, kafeer, utesteder, hotell og lettere industri. Området vil transformeres gradvis over kanskje 10-15 år, forteller kommuneplanlegger Tore Rolf Lund. Han har akkurat rundet av et seminar for arkitektene og landskapsarkitektene på Horten Hotell, der hovedformålet har vært å knytte sammen trådene og oppsummere idéarbeidet så langt. Her er representanter for Griff Arkitektkontor fra Fredrikstad, FuthArk AS og Allianse fra Oslo, Asplan Viak og landskapsarkitekter.

– Vi har vært opptatt av å dele prosjektet opp i realistiske faser, forklarer akritkekt Amund Gulden ved FuthArk As. – Vi forholder oss til de eksisterende eiendomsgrensene, og vil anbefale å begynne utbyggingen på den vestre delen av området der tomtene eies av private grunneiere som er mer enn klare til å selge. Fase 2 blir bygget på kommunal grunn, og slik tar vi det trinnvis.
Alle de tre arkitektkontorene er enige om å legge vekt på grøntområder og parkanlegg. Til gjengjeld er meningene delte om man på et tidlig stadium skal satse på småbåthavn og virksomhet mot sjøen. Arkitektkontorene Futhark og Griff argumenterer for dette, mens Allianse Arkitekter tror mer på å begynne med boligene og satse på fellesarenaer.

– En marina med plass til 5-600 båter er bra butikk, mener Amund Gulden. – Det handler om omdømmebygging. Marinaen og tilliggende funksjoner vil naturlig trekke folk til- og gjennom den nye bydelen. På den måten gir man folk et forhold til Bromsjordet og gjør det attraktivt å bo der.
Han er ikke i tvil om at en marina vil øke områdets verdi.
– Det er mange som står i kø for båtplass. Hvis vi i tillegg planlegger en marina med plass til litt større båter, vil det tiltrekke seg andre grupper, mener han.
Han og kollega Kathrine Austlid har også lagt vekt på stedets solrike beliggenhet.
– Alle boligene er tegnet slik at de har sol i minst 8 måneder, helt ned på første plan, understreker Austlid.

– At vi bestemte oss for å ringe til Norske arkitekters landsforbund, er noe av det lureste vi har gjort, uttaler plansjef i Horten kommune Tore Rolf Lund.
Den telefonsamtalen resulterte i at man skrinla planene om arkitektkonkurranse, og i stedet gikk inn for parallelloppdrag, hvilket vil si at arkitektene jobber hver for seg, men om samme oppgave. Med sine individuelle kreative team utvikler de vært sitt konsept. Kommunen får mye bra materiale å bygge videre på, og alle er vinnere.
– Presentasjonen i dag viser hvordan området kan bli. Nå må vi samsnakke med grunneierne, finne fellesnevnerne og plukke ut de beste ideene, presiserer Hilde Hanson arkitekt i Horten kommune.


 


 


 


 


 

Artikkeltags