Gå til sidens hovedinnhold

- Løsningen for Ågårdstrand er bomvei i Tønsberg

Artikkelen er over 8 år gammel

Benn Solem vil at Tønsberg skal bygge en ny bomvei for å løse Åsgårdstrands problemer. Hortens ordfører synes det er en god ide, og informerte ordføreren i Tønsberg i går.

Da Benn Solem presenterte sine planer om et bomveiprosjekt i Tønsberg for å lede trafikken utenom Åsgårdstrand, insisterte han på at det var som privatperson. Dette til tross, det er allerede klart at den profilerte Høyre-politikeren har fått velsignet ideen i sitt eget parti.



– Vi i Høyre har forpliktet oss til å se på hvordan vi kan løse Åsgårdstrands problemer. Tankene og ideene til Benn er så gode at de må så absolutt utredes. Det kan jo ikke bare vi her i Horten gjøre, i og med at det er Tønsberg som må ta saken videre. Det er der i kommunen veien skal komme, og det er der de må ordne med bompengefinansieringen. Allerede nå onsdag vil jeg informere min ordførerkollega i Tønsberg, sier Horten-ordfører Børre Jacobsen (H).

- Løser Tønsbergs problemer

Det er ikke bare H-ordfører Petter Berg i Tønsberg som skal varsles. Ifølge Benn Solem skal fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) også være blant dem som vil nyte godt av veiplanene.


– Det hele vil være et gedigent spleiselag hvor Tønsberg får løst et stort trafikkproblem med en god utfartsvei som ikke stenges av trafikkaos på Kilen. Fylkeskommunen, som veiansvarlig, får drahjelp til å få en ny veiforbindelse utenom trafikktettheten og kaoset på fv. 325 – Hortensveien – og Bakkenteigen, og vi får løst de problemene som vi har med trafikken i Åsgårdstrand, sier Benn Solem.

Spleiselaget har ifølge Solem – og Statens vegvesens Stein Roger Nilssen (eks-kommunestyrerepresentant i Horten for FrP) – en kostnadsramme på 228 millioner kroner.
Veien er tenkt finansiert 100 prosent med bompenger – altså som rv. 19 over Skoppum til E18 – og en nedbetalingstid på 15 år.

LES OGSÅ: Slik vil Benn fordele utgiftene

7.000 biler i døgnet

Den forutsetter å ta inn bompenger fra 7.000 biler i døgnet. Fire tusen av disse skal komme fra dagens trafikk gjennom Åsgårdstrand, mens det er lokalbefolkningen som skal betale bompengene for de andre 3.000 bilene i døgnet.


Tallene er hentet fra den store trafikktellingen av trafikken gjennom Åsgårdstrand og tar ikke hensyn til eventuell bompengeinnkreving.


Til sammenlikning hadde «pengemaskinen» og bompengeautomatene på Skoppum 3.940 biler i gjennomsnittlig døgntrafikk i mars nå i år.
Bomstasjonene skal plasseres ved Bliksekilen og avkjøringen til Essos tankanlegg på fv. 311 – Åsgårdstrandsveien – og i den andre enden ved Kjærkrysset.

Kommentarer til denne saken