– Horten er en «tilbakeholden perle»

FULLT HUS: Mange møtte opp på folkemøte i Horten bibliotek i går kveld for å høre Øystein Bredal–Thorsen og andre sentrale aktører i arbeidet med Hortens framtid. ALLE FOTO: ALEXANDER SVANBERG

FULLT HUS: Mange møtte opp på folkemøte i Horten bibliotek i går kveld for å høre Øystein Bredal–Thorsen og andre sentrale aktører i arbeidet med Hortens framtid. ALLE FOTO: ALEXANDER SVANBERG

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

«Fra vikinger til verdensrommet – innovasjonsbyen Horten». Smak på ordene, det kan bli Hortens nye slagord.

DEL

Et nytt selskap, med arbeidstittel Horten AS, har siden mai 2013 jobbet for å utvikle Horten til en levende og attraktiv kommune.


Med bakgrunn i «Drømmen om Horten» har gruppen med representanter fra næringslivet forsøkt å fylle kjøtt og blod i det som tidligere bare har vært et skjelett.


Folkemøtet som i går ble avholdt på et fullsatt Horten bibliotek presenterte funn fra en større omdømmeundersøkelse, samt pekte ut veien videre.


Selskapet skal drives upolitisk og med økonomiske bidrag fra næringsdrivende, gårdeiere og andre aktører skal Horten samles og settes på kartet.

– Horten er som Batman

Hva er egentlig Horten, hvor ligger våre verdier? Den omfattende, kvalitative omdømmeundersøkelsen utført av byrået Moods har stilt spørsmålene, og selv om svarene fra de spurte ikke har gitt en enkel definisjon, har alt fra ferge og hasj, dugnadsånd og festivaler. For mange ble svarene både artige og underfundige. Mest av alt bekreftet det mye vi egentlig visste, men som vi har glemt å tenke på.


Best ser vi oss selv gjennom andre. Anita Lynne fra Moods brukte bilder for å beskrive Horten sett fra disse. Noen ser oss som Marve Fleksnes. Vi trives best i vårt eget rede.


– Innflyttere tenker på Horten som Batman. Litt traust, men samtidig teknologisk rettet og for fellesskapet.

LES OGSÅ: I år skal han fange pendlere


De yngre har minst tiltro til Horten. De ser Horten som barnestjernen Macaulay Culkin.


– Før morsom og sjarmerende, nå trist og avdanket, sa Lynne til latter fra salen.

«Tilbakeholden perle»

Men vi har faktisk det meste i Horten. Geografisk beliggenhet, rikt nærings – og foreningsliv og en dugnadsånd mange hyller oss for. Et av begrepene som kom fram under presentasjonen av undersøkelsen, var «tilbakeholden perle».


– Hortensere kan for innflyttere være vanskelige å komme inn på, men de er rause når man bryter gjennom, påpekte Lynne.

Undersøkelsen danner nå grunnlag for hvordan merkevaren Horten skal selges. Vi skal profileres som et attraktivt sted å bo, jobbe og besøke. Inspirasjonskilden er blant annet hentet fra Bodø, der en nettportal samler alt på et sted.


Hver og en av oss kan bidra, først og fremst ved å framsnakke byen vår, mente næringssjef i Horten kommune og leder for delprosjektet Attraktivitet og omdømme, Karl Jørgen Tofte.

LES OGSÅ: Ingen endring i trafikkhavna neste 13 år

Fra vikinger til verdensrom

På biblioteket i går kveld presenterte han omdømmeplanen for å gjøre Horten kjent utad, og det med de rette assosiasjonene.


En fem – punkts plan der visjonen er at vi skal bli det beste alternativet i Oslofjorden, og en levende og trygg småby.


Under det foreslåtte mantraet «Fra vikinger til verdensrommet – innovasjonsbyen Horten» går nå ferden videre.

Artikkeltags