Da rederiet Halvorsen AS og eierne fikk vite hvordan den 54-årige kapteinen fra Karmøy og hans 51-årige styrmannskollega fra Polen hadde håndtert lasteskipet «Hako» utenfor Holmestrand og Frebergsvik, dro Odd Einar Mæland umiddelbart til Holmestrand.


– De fikk melding om sin oppsigelse og beskjed om at de ikke fikk lov å komme om bord igjen, sier den tidligere havnedirektøren i Haugesund til Gjengangeren.

Ingen annen utvei

– Det var et så klart brudd på offiserenes arbeidsinstruks og rederiets arbeidsreglement at det ikke var annen utvei, sier Mæland som hentet fram sine gamle overstyrmannspapirer og -sertifikater for å få «Hako» trygt tilbake på ruta med planlagt lossing av kornlasten fra Holmestrand i Vaksdal i Hordaland, nordøst for Bergen.

Drikkingen var kanskje et resultat av for mye fritid og at det var for lite å finne på i Holmestrand?

Odd Einar Mæland


– De skulle egentlig ha gått turen til Vaksdal for lossing og Karmøy for avløsning etter å ha stått om bord i fire uker. På denne tiden har de også opparbeidet seg avspasering, så det er mulig at vi må vente til den perioden er ferdig før vi formelt kan få avskjediget dem. Uansett er de satt på land og kommer ikke om bord på skip tilhørende Halvorsen AS igjen, sier Mæland til Gjengangeren og legger til:


– De to visste hva de gjorde og kjente til arbeidsreglementet vårt, så akkurat den saken er veldig grei. Det er likevel ille at det skjedde og at en midlertidig skipper og jeg måtte reise fra Karmøy lørdag kveld for å overta «Hako», sier han.

LES OGSÅ: Skipper og styrmann innrømmer å ha vært beruset

"Bare" toppsjefene drakk

Mæland forteller at han ikke vet om det var en anledning, bursdag eller liknende, og spesiell årsak til at det ble drukket ganske tett om bord på «Hako» før den spesielle 8-tallskursen utenfor Frebergsvik lørdag ved lunsjtider.


– Jeg bare vet at to av våre tre i lederteamet om bord, maskinsjef en og de to andre i mannskapet forholdt seg til vårt arbeidsreglement. Det var bare de to «toppsjefene» om bord som drakk, sier han.

– Drikkingen var kanskje et resultat av for mye fritid og at det var for lite å finne på i Holmestrand? De sluttet nemlig tidlig på fredag og lastet bare i det ene rommet. De ville vente til lørdagen med å laste det andre med korn og så gå, sier Mæland.

Kjente farvannet 

Han forteller at «Hako» er innom Oslofjorden og våre farvann en til to ganger i uka og at det aldri har vært noen problemer med lasteskipet her.

– Kaptein og styrmann er ofte i Holmestrand med korn. De kjenner ruta og skipsleie og trafikksentralen i Horten så godt at de vet at de ikke skal ta den runden de gjorde, sier Mæland.

LES OGSÅ: Mistenker skipper og styrmann for promille


– Det er erfarne og gode sjøfolk som har jobbet for oss i en rekke perioder. Det er vanlig i vår bransje med slike engasjementer, så når kaptein og styrmann har jobbet for oss de 6–8 siste månedene har de vært å betrakte som fast ansatte, sier han.

Ikke skjedd siden 90-tallet

– Alle disse engasjementene har gått greit, Mæland?
– Ja, det er flinke og gode sjøfolk som vi aldri har hatt noen problemer med. Derfor er det synd at de gjorde det dumme de gjorde sist helg, og som gjør at vi har satt dem på land for godt i vårt rederi, sier han og legger til:

– Forrige gang vi hadde noe liknende var på 90-tallet da vi hadde en mindre kollisjon på Vestlandet, forårsaket av en av våre båter. Den som var ansvarlig da ble sagt opp umiddelbart, sier Odd Einar Mæland i «Hako»-rederiet Halvorsen AS til Gjengangeren.