Neppe E-ferje på Horten-Moss før i 2027

Artikkelen er over 5 år gammel

Statens vegvesen syntes det var for tidlig å vurdere batteridrevet ferje på Horten-Moss-strekningen allerede fra 2017.

DEL

Det var Naturvernforbundet i Vestfold som i påsken kom med et forslag om at det må settes inn en e-ferje over Oslofjorden umiddelbart.

Konsesjonen for perioden for 2017-2026 er allerede tildelt Bastø Fosen. Statens vegvesen, som er ansvarlig for konsesjonstildelingene på de såkalte riksveiferjene, mente teknologien for batteridrevede ferjer ikke hadde blitt testet godt nok til at strekningen Horten-Moss ble vurdert som aktuell i denne omgang.

Størrelse, tid og vær

– Dette er en nyvinning i ferjeverdenen, og da bestillingen kom via statsbudsjettet i 2011, var strekningen Lavik-Oppedal et naturlig valg i forhold til størrelse på ferje og reisetid, understreker Edgar Barsjø, seniorrådgiver Statens vegvesen i region Øst.

Lavik-ferjene har plass til 120 biler og turen tar 20 minutter. Ferjene mellom Horten-Moss tar over 200 biler, og tar om lag 30 minutter. Barsjø sier at dette også er en litt mer værhard strekning.

LES OGSÅ: Over dekk for alltid

Politiske føringer viktige i neste runde

Barsjø forteller at det nå blir viktig å se på erfaringene som gjøres på strekningen Lavik-Oppedal. Det har blitt rapportert om startvansker med lading og køer, men Barsjø forteller at det også er gjort positive erfaringer.

– Hvilke ferjestrekninger som står for tur gjenstår å se, men det er ikke tvil om at føringer om mindre utslipp og hensyn til miljø vil være viktige når kravene til neste konsesjonsrunde skal vurderes på begynnelsen av 20-tallet.

Han understreker at det ikke vil være aktuelt å gripe inn i den avtalen som er gjort med Bastø Fosen for den kommende tiårsperioden

– Men dersom teknologien skulle vise en så positiv utvikling at Bastø Fosen finner det interessant å se nærmere på e-ferjer, vil vi være positive til det, sier Barsjø.

LES OGSÅ: Trøbbel i tårnet

Vurderte alternativer

Administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund, forteller at selskapet har forholdt seg til de kravene som lå i konsesjonsperioden for 2017-2026.

– Vi har levert en søknad som var godt innenfor de kravene til drift og miljø som ble spesifisert. Hva som kommer i neste konsesjon er opp til Statens vegvesen, sier Lund.

Han sier selskapet tidligere har vurdert alternative løsninger, men at det nå bygges tre nye ferjer til den nye konsesjonsperioden, slik at Bastø Fosen vil ha seks ferjer tilgjengelig, alle motordrevet. Fem skal være i drift, og en som skal ligge klar som reserve.

LES OGSÅ: Kansellerte 725 turer i 2014

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken