En hurtiggående patruljebåt fra kystvaktskipet «Nornen» ble sendt til stedet, og mannskap derfra tok seg om bord i lasteskipet, skriver Tønsbergs Blad.



– Skipets kaptein og styrmann blåste i alkotest. De ble så brakt i land for blodprøve da de mistenkes for å ha ført skipet med promille.  Kaptein er en 54-årig nordmann, mens skipets styrmann er 51 år og fra Polen, opplyser operasjonsleder Erik Wendelborg ved Vestfold politidistrikt.

«Mistenkelig navigasjon»

– Vi anropte skipperen etter det vi oppfattet som en mistenkelig seilas, sier Trond Øynes, trafikkleder ved Sjøtrafikksentralen i Horten.

Han forteller at sentralen fattet mistanke på grunn av måten skipperen kommuniserte med trafikksentralen på da skipet la ut fra kai i Holmestrand.

– Det var ikke normal måte å kommunisere på. Kommunikasjonen var heller ikke i sammenheng med navigasjonen. Skipet fulgte ikke kursen fra Holmestrand slik det skulle, men hadde kurs mot land i Frebergsvika, sier Øynes.

Skipperen påsto at han hadde problemer med gyrokompasset.

Sjøtrafikksentralen måtte ifølge politiet flere ganger korrigere kursen på lasteskipet slik at det ikke skulle grunnstøte.

Kontaktet kystvakten

Trafikksentralen kontaktet derfor kystvaktfartøyet «Nornen» som sendte ut den hurtiggående patruljebåten. Omtrent samtidig besluttet skipperen på skipet å snu og seile tilbake, og det 77 meter lange lasteskipet ble eskortert tilbake av patruljebåten.

Skipet ligger nå ved kai i Holmestrand. KV «Nornen» er kommet til stedet.

– Fartøyet og forholdene om bord undersøkes, opplyser Øynes.