Vi handler mer mat på nett

Stig Hvorup får matkasse levert av Tobias Siomnes i Marked.no

Stig Hvorup får matkasse levert av Tobias Siomnes i Marked.no Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Antall nordmenn som handlet mat på nett doblet seg fra 2015 til 2016.

DEL

(Sandefjords Blad) Mens de store matvarekjedene kjemper intenst om å lokke kunder inn i butikkene sine, viser Plots «Mat på nett-barometer 2017» at 38 prosent av de som i fjor handlet matvarer på nett vil gjøre det enda oftere i år. Andelen nordmenn som gjør sine dagligvareinnkjøp på nett vokser raskt, og er nær doblet fra 2015 til 2016.

Antallet forbrukere som handlet mat på nett økte fra 4 prosent i 2015 til 7 prosent i 2016. Mat på nett inkluderer både matkasser og fullsortiments nettbutikker med dagligvarer.  Videre sier en av fem av de som i dag ikke handler på nett at de ønsker å gjøre det.

- Et av hovedfunnene i matbarometeret er at dagligvarekjedene i 2017 vil miste enda flere kunder blant småbarnsfamiliene. 38 prosent av småbarnsfamiliene som i dag handler på nett vil handle oftere på nett i 2017. 47 prosent sier de vil handle like ofte på nett i år som i fjor, sier Sigmund Festøy, daglig leder i Plot AS.

Han mener den digitale revolusjonen for alvor vil banke på dagligvareaktørenes dør i 2017.

- Volum flyttes nå fra fysiske butikker til nettet, og omsatt volum i butikkene går for første gang tilbake, uttaler Festøy.

Artikkeltags