Busser uten sjåfør skal få deg til å ta toget oftere

FRAMTIDEN: Samferdselminister Ketil Solvik Olsen (FrP) hadde tatt turen til Råstad stasjon for å snakke om framtiden til jernbanen i Norge på Jernbaneklubb avdeling Vestfold sitt medlemsmøte.

FRAMTIDEN: Samferdselminister Ketil Solvik Olsen (FrP) hadde tatt turen til Råstad stasjon for å snakke om framtiden til jernbanen i Norge på Jernbaneklubb avdeling Vestfold sitt medlemsmøte. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener at flere Vestfoldinger vil begynne å ta toget om togavgangene blir hyppigere. Men selvkjørende busser som frakter deg til toget skal også gjøre det lettere.

DEL

(Tønsbergs Blad) Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) hadde tatt turen til Råstad stasjon for å snakke om framtiden til jernbanen i Norge, da Norsk Jernbaneklubb avdeling Vestfold avholdt medlemsmøte tirsdag kveld.

Solvik Olsen tok opp hva han synes er viktig satsingsområder for jernbanen i Norge fremover, og da dro han fram behovet for å frakte flere inn og ut av byene som den viktigste løsningen på kort sikt. Dette synes han er viktig fordi det er de togrutene folk flest bruker mest. Her ble Intercity-strekningen til Tønsberg lagt fram som et viktig bidrag.

– Det er viktig fordi mange av dem som bor i Vestfold pendler, og ved å få flere avganger og kortere reisetid vil vi få flere til å velge tog framfor personbil, forteller han etter foredraget.

LES OGSÅ: Intercity skal stå ferdig i 2030

Intercity til Larvik i 2019

Første steget i denne prosessen skjer i desember, for da vil det gå ekspresstog fra Sandefjord til Oslo. Da blir reisetiden fra Sandefjord kortet ned fra 1 time og 45 minutter, til 1 time og 15 minutter. Reisetiden fra Tønsberg, som blir siste stopp før hovedstaden, blir på en time.

I tillegg vill det også bli flere avganger, og disse vil bli offentliggjort i løpet av neste måned. Fra og med høsten 2019 vil også strekningen Larvik-Porsgrunn være en del av Intercity-strekningen.

– Først når byene er koblet sammen kan vi begynne å tenke på å effektivisere lengre strekninger slik som Bergensbanen, forteller Solvik-Olsen.

Tilrettelegge for pendling

TILRETTELEGGE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil tilrettelegge for at flere velger å ta toget ved å ha flere togavganger og kortere reisetid.

TILRETTELEGGE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil tilrettelegge for at flere velger å ta toget ved å ha flere togavganger og kortere reisetid. Foto:

Flere togavganger og kortere reisetid er ikke det eneste som skal til for å få flere til å velge toget. Solvik Olsen snakket også om hvordan det er viktig med bedre datadekning for at flere skal velge å pendle slik at de kan jobbe på toget. Han fortalte også at mobiloperatørene, NSB og Jernbaneverket jobber med en felles strategi for å få til bedre datadekning på togene.

– Det gjør at man kan begynne å telle timer fra man setter seg på toget i stedet for at det kun blir en transportetappe, sier han.

Et annet eksempel han dro fram for å gjøre det lettere å komme seg til togstasjonen var selvgående busser som går i 40 kilometer i timen, og som kommer dit du er når du kontakter den med en app. Den første av disse presenteres i Oslo allerede denne uken.

LES OGSÅ: Stort engasjement for togstopp i Stokke

Må være framtidsrettet

Solvik Olsen snakket også mye om å tenke framtidsrettet, og hvis politikerne ikke følger med kan de ende opp med å bruke skattepengene på feil tiltak.

– Vi skal lære av Sveits for der tenker de 15 til 20 år fram i tid når de bygger jernbane. Vi må se for oss hvordan ting kommer til å se ut om 15 år her i Norge slik at vi kan begynne å forberede oss nå, sier Solvik Olsen.

Hva som skjer videre med jernbanen blir klart i detalj våren 2017 når Nasjonal transportplan legges fram. Sist dette ble gjort var i 2012 under den rødgrønne regjeringen. Da var planen på 46 millioner kroner, mens den nå er på 1144 millioner kroner, ifølge samferdselsministeren selv.

LES OGSÅ: – Togene må stoppe i Holmestrand

Artikkeltags