130 millioner per dag

STILLE: Det var tidlig på dagen og visstnok rolig på annonsemarkedet, men Bengt Berglund og EasyAd kunne allerede vide opp drøye 25 millioner visninger og et telleverk som var rundt 500 i sekundet da vi var der.

STILLE: Det var tidlig på dagen og visstnok rolig på annonsemarkedet, men Bengt Berglund og EasyAd kunne allerede vide opp drøye 25 millioner visninger og et telleverk som var rundt 500 i sekundet da vi var der. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

EasyAd i Horten har tall som andre reklame og mediehus drømmer om.

DEL

Etter å ha svidd av flere millioner kroner siden oppstarten av Duplo Media for sju år siden – og faktisk har kunnet gjenbruke mye «gammel moro» som nyttige investeringer nå i seinere år – kom selskapet over på plussiden i fjor.

– Vi fikk et overskudd på en million kroner, sier Bengt Berglund fornøyd.

Millioner

Resultatet fra bunnlinjen i regnskapet er for øvrig blant de minste de håndterer. Dataløsningen EasyAd, som de har tatt fram de siste fire årene for annonsesalg, har blitt en så stor suksess at de har måttet sette telleverket sitt på sekunder for å få et bilde på hvor fort det egentlig går for hortensselskapet og deres partnere.

– Det er kanskje litt galt å ta bilde nå på formiddagen. Det er mer vanlig at det ruller rundt med ett til to tusen annonsevisninger i sekundet, og kanskje enda mer når det «peaker», sier Bengt Berglund.

Rubrikkannonser

Det er visninger av rubrikkannonser på nettet, et sterkt samarbeid med deleier Schibsted (selskapet bak VG, Aftenposten og Aftonbladet for å nevne noen nære og kjente), innpass hos 40 nettaviser i Amedia-konsernet, inklusiv Gjengangeren, og tilstedeværelse i sju geografiske markeder som gjør at EasyAd snakker så store tall.

– Summene blir høye når vi spiller på lag med giganter som Blocket.se i Sverige – «svenskenes «Finn.no» om du vil, bare større» – brasilianske OLX som er mange ganger større, og Amedia. I hvert fall når vi tenker på at EasyAd-teknologien i øyeblikket er tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark, Malaysia, Irland, Sveits og Brasil, sier Berglund og legger til med et smil: – Og på full fart inn i Finland, Spania, Østerrike og Vietnam, sier han.

Hortenspatriot

Etter år i hovedstaden er Bengt Berglund både glad og fornøyd over at han og de fire andre i EasyAd har lyktes med suksessen fra byen han ble født til og vokste opp i.

– Når Horten er den eneste byen i Norge, kanskje i hele verden, som har et kunnskapssprang som kan være på Mars i verdensrommet og på havbunnen 12.000 meter under overflaten synes EasyAd at det er greit for oss også å være her, sier han.

– Kundene finner oss, vi finner dem og vi kan bo sentralt med kort vei til jobben i Storgata i Horten, sier han og legger til:

– I tillegg kan vi strekke ut hånda, hente topp motiverte og skarpskodde studenter fra høyskolen på Bakkenteigen for å få hjelp, innovasjonstanker og innspill for å bli enda skarpere.

– Det kunne ikke vært bedre. Horten og lokalmiljøet gir oss alt vi ønsker oss. Og som mange misunner oss, sier Berglund.

Ansetter flere

Inklusiv toppledelsen er det bare en håndfull ansatte i EasyAd.

Det selv om de har 130 millioner forespørsler mot sine dataservere hver dag og et telleverk som går raskere enn noe menneske klarer å tenke.

– Vi er fem ansatte, men trenger flere. Selvfølgelig her i Horten, men det kan også bli aktuelt å etablere noen brohoder i andre land som holder kontakten med hovedkvarteret her i Storgata, sier Bengt Berglund.

Enkel teknologi

Ifølge Berglund og EasyAd er det en enkel, men genial løsning som ligger bak suksessen.

– En sammenlikning er at du ikke behøver å forstå hvordan en PC eller et nettbrett virker. Du bare bruker det, og ser at det fungerer. I EasyAd skjer det samme; Du legger inn din annonse, bilder og det du vil ha med og lar automatikken styre utforming og hvor du vil vises. Systemet genererer annonsen i et valgfritt antall formater, PC, nettbrett, mobiltelefon, alt tilpasser og slik du vil ha det.

– Dette gjør vel Finn og eBay også?

– Ikke så strømlinjeformet og greit som EasyAd. Ta boligannonsesystemet til Gjengangeren på nett, for eksempel. Med et klikk kan du se alle boliger til salgs i Horten. Hos Finn.no må du klikke deg gjennom fire opsjoner før du kommer dit du skal, sier Berglund fornøyd.

Artikkeltags