Det sier Jostein Rogne i Viking bilberging. Vi treffer alle uheldige bilisters redningsmenn i Harald Kihles vei, nederst i bakken opp mot Skavli. Der har han og kollega Josef Shlymon sørget for at en dame har kunne kjøre videre. I likhet med en del andre uheldige bilførere, oppdaget også hun at batteriet ikke hadde tålt vinterkulden.

Et enkelt grep med startkablene var det som skulle til.

Les også: ...

Rekker ikke å lade

At det har vært en lang og hard vinter, kan de underskrive på.

– Det har ikke vært mye stress, men at det har vært en lang vinter er helt sikkert.

– For det meste utforkjøringer?

– Nei. Ikke egentlig, selv om det er glatt, men vi ser at alle småturene lader ut batteriet. Fem minutter for å levere et barn i barnehagen, og fem minutter for å rekke butikken er ikke tilstrekkelig for at batteriet skal kunne lade seg opp. Så står de der til slutt, uten å få start på bilen.

– Men folk kjørte vel korte turer tidligere også?

– Ja, men den gangen lot de bilen gå på tomgang. Det gjør de jo ikke lenger, av hensyn til klimaet. Ulempen er at batteriet kan lade seg ut.

LES OGSÅ: Ekstremkulde stopper ikke Erlend (15)

– Hvilke råd vil du gi? Skal folk kjøpe sin egen hjemmelader?

– Hvordan folk innretter seg, skal ikke jeg si så mye om. Men det er greit at de er oppmerksomme på at korte turer tærer på batteriet. Det har vi fått merke i vinter, sier Jostein Rogne i Viking Bilberging.