Den elektroniske motorvei

JOBB:
Det er mest siste klargjøring og tid for en prat for prosjektleder Karl Høiland (f.v.) Knut Liheim, Vidar Rehn og Ingar Findahl mens de venter på at elektronikken kommer på plass.
FOTO: TOM ARILD DAHL

JOBB: Det er mest siste klargjøring og tid for en prat for prosjektleder Karl Høiland (f.v.) Knut Liheim, Vidar Rehn og Ingar Findahl mens de venter på at elektronikken kommer på plass. FOTO: TOM ARILD DAHL

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Selv om12 km nyasfaltert, merket og ferdiggjort E18 ligger klar i vårt distrikt, er det usikkert om når veiåpningen blir. – Det er "datatrøbbel", mye som må på plass sier prosjektleder Karl Høiland om 170 km med kabel og styringselektronikk som følger med den nye Europaveien..

DEL

Etter å ha gjort ferdig E18 i fire felt fra grensen til Buskerud og fram til Moskvil, tok E18-utbyggingens prosjektleder – Mr. E18 om du vil, Karl Høiland med seg folk og maskiner for å bygge 4-feltsveien videre fram til Gulli ved Barkåker.
Etter tre års arbeide skulle veien etter planene vært tidlig i høst, men det var først i går at åpningsdatoen av den nye veien ble spikret.
– Det har blitt en del forsinkelser. Ikke på byggingen av selve veien, men på grunn av all elektronikken og styringssystemer som skal være på plass. Det er jo nærmere femten meter kabel pr. løpemeter med vei, sier Høiland.
EØS
Han forteller at det er nye EØS-regler og -forskrifter som har forskjøvet planene. I tillegg har norske myndigheter bestemt seg for å gå enda litt lenger, "for sikkerhets skyld".
– Har det noen sammenheng med Hanekleivtunnelen og rasene der?
– Nei det har det ikke. Det er nye forskrifter for brannsikkerhet og overvåking, kameraer og styring av trafikken på E18 fra Veitrafikksentralen i Porsgrunn, sier Karl Høiland og legger til:
– Jeg har en viss forståelse for at spørsmålet om Hanekleivtunnelen kommer opp, så la oss like godt ta det for å legge den saken bak oss, sier han.
Tre tunneler
Høiland forteller at de tre nye fjelltunnelene som er bygget på den nye E18-strekningen er sikret og gjennomgått.
– I tillegg til våre egen kontroll og revisjon under arbeidet har vi også hatt innleide uavhengige geologer og eksperter på tunneler. De har gått gjennom samtlige 2.470 meter tunnel vi har bygget i to løp på de 12 km med ny vei som er bygget, sier han.
Selv om det ikke er tvil om at oppmerksomheten har vært stor på byggingen av Flår-, Steinbjørnrød og Hem-tunnelene, er det elektronikken og kabellengdene som har tatt mest oppmerksomhet på E18 utbyggingen den siste tiden. Om som i øyeblikket er årsaken til forsinket veiåpning.
Framtidsvei
– Man må huske på at våre opprinnelige framdriftsplaner ble lagt før vi fikk nye pålegg og regler. Når vi i tillegg har bygget "framtidsveien" i dag og lagt inn finesser som man ikke tenkte på en gang da vi startet, er det forståelig at vi ikke helt er der vi bestemte for rundt fem år siden, sier han.
Karl Høiland forteller at han ikke bekymrer seg. Han har fått bygge den framtidsveien han hele tiden har ønsket seg.
Nye E18 fra Moskvil til Gulli er nemlig pekt ut til å være referanse og prøvestrekning for hvordan trafikkavvikling kan bli i framtiden.
– For det første har vi hastigheten. Den nye E18-strekningen er bygget for større fart enn det som er lovlig i dag, men fordi det ikke er noen politisk beslutning ennå om å gå over 100 km/t er det hastigheten på strekningen i øyeblikket. Men fordi vi har trafikkskilt som enkelt kan endres er det lett å gjøre E18 her til en prøvestrekning, sier han.
Porsgrunn
De 36 dynamiske trafikkskiltene og 16 mekaniske variable skilt som er oppe eller under montering på E18 mellom Moskvil og Gulli er sammen med 500 målepunkter og 84 overvåkingskameraer en drømmesituasjon for alle som jobber med trafikk.
– Når alt kontrolleres og styres fra ett sted – Veitrafikksentralen i Porsgrunn – har vi en vei som er nærmest optimal. Skjer det en ulykke eller en støre trafikksituasjon på strekningen kan farten på stedet reduseres of publikum kan varsles om at det er problemer lenger framme.
– Det behøver forresten ikke være en ulykke en gang. Ekstrem glatt vei, snø og føreforhold kan varsles slik at sjåførene tar sine forholdsregler før de er midt opp i det, sier Karl Høiland.
– Dette blir veldig bra, sier han.
tom.arild.dahl[AT]gjengangeren.no






Artikkeltags