«Gratulerer til deg! Vi har valgt 500 norske forbrukere til å delta i en kort undersøkelse av Coop. Alle deltakere mottar 3 gevinster. Velg mellom gavekort, elektronikk og mye annet.» Slik begynner e-posten som tikket inn til Sandefjords Blad i helgen. Ved første øyekast kan den se ut til å være fra butikkjeden, men ser du nærmere på den har e-postadressen derimot ingenting med Coop å gjøre.
– Dette er en variant av svindelforsøk som har vært sendt tidligere. Ofte handler det om at man har vunnet en konkurranse man ikke har deltatt i, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Alisøy i Coop Norge.
LES OGSÅ: Bjarne vant kjempekontrakt – måtte utvide staben og kjøpe nytt utstyr for å klare å fullføre (+)
2.000 svindelforsøk
Hittil i år har det blitt innrapportert 2.000 svindelforsøk. E-postene og meldingene sendes til en rekke tilfeldige mottakere. Både Coop-medlemmer og ikke-medlemmer vil oppleve å få den.
Veldig ofte har e-postene adresser som ikke har noe med Coop å gjøre. E-poster fra kjeden vil alltid ha avsenderadresse «coop.no». Mottar du SMS vil nummeret gjerne være altfor langt til å være et norsk nummer.
– Får du en slik e-post eller melding bør du slette den med en gang, sier Alisøy.
Hvis du kommer i skade med å trykke på en lenke i meldingen, for så og oppgi kontonummeret ditt, bør du melde fra til banken med en gang, før du anmelder, forklarer hun.
Mottar du spam ønsker også Forbrukertilsynet at du melder fra til dem.
LES OGSÅ: To restauranter fikk strekmunn da Mattilsynet kom på besøk: – Det er ikke skummelt å spise maten vår (+)