Glad i gammel bil? Det er klart for veteranfest i Horten

JOBBER MED SAKEN: Mekaniker Andreas Schytte-Larssen jobber for å få vist fram sin 1904 Darracq, men tør ikke kjøre helgens løp med den.

JOBBER MED SAKEN: Mekaniker Andreas Schytte-Larssen jobber for å få vist fram sin 1904 Darracq, men tør ikke kjøre helgens løp med den. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Nasjonale bilforeninger arrangerer veteranbilmønstring med base i Horten. Det spøker for stjernen i løpet, en Horten-bil fra 1904.

DEL

Det er Norsk Veteranvogn Klubb (NVK) og Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) som arrangerer Rally Oslofjord til helgen, 60 år siden det første veteranbilløpet i Norge med internasjonal deltakelse. Det betyr storinnrykk i Horten av kjøretøy som er eldre enn 30 år, førstkommende fredag og lørdag.

Fredag 12. mai kommer deltakerne, 60 biler er påmeldt, over med bastøferja. Deltakerne tilbringer nettene på hotell i Horten. Lørdag skal rallyet på rundtur på småveier gjennom Vestfold, før de samles på Karljohansvern.

«Vi besøker Marinemuseet med besøk om bord i KNM Narvik», heter det i programmet fra KNA og NVK.

FAKSIMILE: Fra Gjengangerens dekning av 1957-løpet, 20. mai 1957.

FAKSIMILE: Fra Gjengangerens dekning av 1957-løpet, 20. mai 1957.

 

Lunefull 1904-modell

Den eneste påmeldte deltakeren fra Horten er Andreas Schytte-Larssen, med en 1904-modell Darracq. Det er også løpets eldste påmeldte bil, men det spøker alvorlig for gjennomføringen, røper eieren.

– Det blir nok til at jeg dropper løpskjøringen med den; radiatoren har plutselig begynt å lekke, og uansett er ikke denne ment for moderne tiders langtur. Toppfarten er 29 kilometer i timen på tredje gir. Jeg kommer til å kjøre den i hjel. Jeg deltar heller i løpet på to hjul. Jeg kjenner liksom ikke den bilen så godt enda, den er lunefull, sier Schytte-Larssen med en latter.

HER KAN DU LESE OM BILMERKET:

Darracq

Fransk småbilprodusent grunnlagt i 1896. Lagde også elektriske biler en periode.

Fremstilte tidlig en racerbil med tidens sterkeste bilmotor på 70 hestekrefter.

Produserte ca. 1.200 biler i året rundt år 1900 og var en av tidens store bilprodusenter. Da tyske Opel startet bilproduksjon, skjedde det i samarbeid med Darracq, og bilene het følgelig Opel- Darracq.

Andreas Schytte-Larssens bil, som er påmeldt til Rally Oslofjord i helgen, er en 1904-modell.

Kilde: KNA/NVK

Den mekanisk begavede pensjonisten har de siste årene konsentrert seg om motorsykler, og har blant annet en 95 år gammel Harley-Davidson som han er mer trygg på.

LES OGSÅ: Avis bilutleie på Skoppum: – Kunne ikke hatt det bedre

OPPRINNELSEN: Andreas Schytte-Larssens bil før restaureringen. Bildet er tatt i 1955, nesten 30 år før dagens eier fikk kjøpt den.

OPPRINNELSEN: Andreas Schytte-Larssens bil før restaureringen. Bildet er tatt i 1955, nesten 30 år før dagens eier fikk kjøpt den. Foto:

60 påmeldte biler

Darracq-en kjenner han historien til tilbake til 1950-tallet. Han fikk kjøpt den via bekjentskaper på begynnelsen av 1980-tallet. Før radiatoren begynte å krangle var planen å få veivesenets OK-stempel på den siste ombyggingen. Nå tenker han å trille pent til sentrum og delta på treffet på Karljohansvern.

Veteranbilrallyet vil framstå som reneste julaften for bilinteresserte. Lista over de 60 påmeldte bilene inneholder blant annet en 1909-modell Cadillac, Packard, Hupmobil, Overland og en enorm 16-sylinders luksusvogn av merket Marmon fra 1933.

1933-MODELL: En 16-sylinders Marmon kommer til Horten under Rally Oslofjord.

1933-MODELL: En 16-sylinders Marmon kommer til Horten under Rally Oslofjord. Foto:

Også militærvogner

I anledning motorentusiastenes inntog på Karljohansvern skal også lokalavdelingen til Historiske Militære Kjøretøyers Forening (HMK) har sitt vårtreff på området, leser vi.

LES OGSÅ: Viste fram Lexus' nye millionsatsing

REGISTRERT: Skiltet er godkjent av veimyndighetene.

REGISTRERT: Skiltet er godkjent av veimyndighetene. Foto:

Arrangørklubbene NVK og KNA har bruker jubileumsløpet til å feire seg selv, klubbene runder henholdsvis 65 og 110 år i år.

Rally Oslofjord starter ved den gamle skysstasjonen Tyrigrava i Oppegård og avsluttes med målgang og premieutdeling ved Leangkollen i Asker.

Artikkeltags