Lexus til topps for 4. år på rad

FÅR ROS: De ansatte i Lexus Vestfold og Toyota Tønsberg-Horten får ros av Lexus Norge-sjef Jan Christian Holm.

FÅR ROS: De ansatte i Lexus Vestfold og Toyota Tønsberg-Horten får ros av Lexus Norge-sjef Jan Christian Holm. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lexus gjør rent bord i AutoIndex igjen. Det japanske luksusmerket topper alle kategorier foran tyske BMW.

DEL

Det er fjerde år på rad at Lexus vinner, og med 918 poeng av 1000 mulige poeng setter også merket ny rekord i undersøkelsen.

AutoIndex er en undersøkelse som viser kundetilfredshet med produkter, salg og verkstedtjenester. I tillegg måler den kundenes lojalitet.

- Vi følger den strategien vi har lagt, sier Robert Smeby. Han er salgs- og markedsdirektør ved Lexus Vestfold og Toyota Tønsberg-Horten.

Toyota ender for øvrig på sjette plass i årets undersøkelse. Begge deler gleder Smeby, som altså forhandler begge merker.

Men det er selvsagt Lexus-seieren som smaker aller best.

- Vi jobber etter to mål i 2015. Det ene var å vinne AutoIndexs. Det andre er å selge 1200 biler her i landet, som utgjør omtrent en prosent av det norske bilmarkedet, forteller Smeby.

Bilbransjen får ros

AutoIndex er en ren bilundersøkelse, men bilbransjen bet også godt fra seg i undersøkelsen Norsk Kundebarometer, som ble presentert i forrige uke. Toyota tok sølvplassen sammen med flytoget.

På fjerde plass havnet BMW. Volvo ble nummer seks, Skoda nummer ni. I AutoIndex ble BMW nummer to, Toyota tok fjerdeplassen, Volvo ble nummer seks og Skoda nummer åtte.

- Det er viktig for bilbransjen å kunne vise til slike resultater som i Norsk Kundebarometer. Skal man få fornøyde kunder må man være god i alle ledd. De store bilorganisasjonene jobber veldig seriøst både med produkter og kunder, sier Robert Smeby.  Han tror også slike kåringer er med på å trekke flinke folk til bilbransjen.

Om Lexus-seieren fremhever han også annerledeshet.

- Vi ønsker å selge til kunder som har lyst på en annen opplevelse. Landets ni Lexus-forretninger skal være tøffe nok til å velge sin egen vei, understreker Smeby.

- Opplevelsen produseres i Norge

Han får støtte av sjefen i Lexus Norge, Jan Christian Holm.

– De siste årene har vi etablert flere forhandlere og doblet salget, men også vært tro mot vår strategi om å levere en annerledes kundeopplevelse, sier Holm.

Han mener suksessen både handler om gode biler og arbeidet med å gjøre god service og kundebehandling til en integrert og naturlig del av merkevaren.

– Det vet vi kundene våre setter stor pris på. Sagt på en annen måte: Bilene produseres i Japan. Resten av kundeopplevelsen produseres i Norge, sier Holm, som roser alle ansatte i de ni Lexus-forretningene rundt om i landet for innsatsen.

23 bilmerker målt

11.757 norske bileiere har deltatt i AutoIndex 2015, den mest omfattende  tilfredshetsundersøkelsen blant norske bileiere.

Den er utført av Loyalty Group International i første kvartal 2015, og bygger på 7344 unike svar om bilkundenes forhold til bilmerke, forhandlere, verksteder og lojalitet.

Undersøkelsen omfatter biler registrert i perioden 2008-2014. Totalt 23 bilmerker er omfattet av undersøkelsen.

Lexus i særklasse

Loyalty Group International bekrefter den soleklare seieren til Lexus.

- Førsteplassen i AutoIndex fire år på rad bekrefter at Lexus er i særklasse når det gjelder kvalitet og kundebehandling, sier Mikkel Korntved som er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group International.

– De har etablert en unik bedriftskultur som sørger for at det er enkelt og behagelig å være Lexus-kunde i hverdagen. Det er den totale opplevelsen og innpakningen som differensierer dem fra øvrige bilmerker i Norge, sier Korntved.

Japansk forretningsidé

Lexus ble født etter at Toyota sendte en gruppe produktutviklere til USA midt på 80-tallet. Målet var å undersøke hvordan bemidlede amerikanere lever. Markedsundersøkelsene foregikk først og fremst i California.

Ideen om et eget luksusmerke kom fra Toyota-sjefen. Målet med Lexus var å utfordre de amerikanske premiumbilene i verdens største bilmarked.

En av konklusjonene fra de japanske feltundersøkelsene var at man måtte etablere en helt egen salgsorganisasjon.

Lexus er stadig det mest solgte luksusmerket i USA.

Merket har siden introduksjonen i 1989 vært kjent for driftssikkerhet og kundeservice, og som med AutoIndex i Norge har Lexus i årevis vunnet den årlige bilundersøkelsen til amerikanske J.D. Power.

Artikkeltags