Lars sparer 15.000 på riktig bilforsikring

Lars Buraas, som til daglig er medierådgiver i Tønsbergs Blad, er overrasket over den store prisforkjellen på forsikringer.

Lars Buraas, som til daglig er medierådgiver i Tønsbergs Blad, er overrasket over den store prisforkjellen på forsikringer. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lars sin BMW koster 25.082 kroner hos If Skadeforsikring, hele 14.763 mer enn konkurrenten.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

På en kjapp ringerunde sparer Lars Christian Buraas 15 tusen i året på bilforsikringen sin.


– Dette er helt utrolig. Jeg var ikke klar over at prisen varierte så voldsomt, sier Buraas.

Han kjører en BMW 525 IA Touring fra 2005. En bil med relativt stor motor som er dyr å forsikre. Derfor ville vi finne ut om det er store prisforskjeller hos forsikringsselskapene. Og resultatet overrasket.

– Hos Nemi Forsikring, som er det billigste selskapet, koster det 10.319 kroner i året. Hos If koster det 25.082 kroner. Jeg visste selskapene tilbyr forskjellige priser, men at det var så store forskjeller overrasker, sier Buraas.

På papiret har begge selskapene like vilkår. Mellom de to ytterpunktene finnes det et hav av andre tilbud, slik som Storebrand sin pris på 12.086 kroner, som var nest best, og Gjensidige sin pris på 24.152 kroner, som var nest dyrest.

Alle selskapene ga tilbud etter disse vilkårene: Kaskoforsikring på en 2005 BMW 525 IA Touring som har gått 135.000 kilometer. 4000 kroner i egenandel ved skade, 16.000 km i årlig kjørelengde, bonus på 50 prosent og uten totalkunderabatt.

LES FLERE MOTORSAKER HER

Mindre motor, mindre forskjell

Foruten BMW-en sjekket vi også prisen på en 2012 Nissan Qashqai. Den hadde en 1,6 liters dieselmotor og har gått 20.000 kilometer. Ellers samme vilkår som over.
Her varierte prisene mindre, sannsynligvis fordi motoren var betydelig mindre, men også her er det mange tusenlapper å spare ved å ta en sjekkrunde.

I denne klassen vant Storebrand knepent med sitt tilbud på 8005 kroner i året mot Nemi sin 8191 kroner i året. Dessverre for If kom de også dårligst ut her med prisen 15.566 kroner. Annenplassen bakfra var det Terra som sto for med 14.150. Med Nissan som utgangspunkt leverte Gjensidige et hederlig tilbud på 11.559 kroner i året. Det skilte altså hele 7561 kroner mellom beste og dårligste tilbud.

LES OGSÅ: Bruk mobiltelefon lovlig i bilen

Forskjellig informasjon

– Hvorfor er det så store prisforskjeller?

– Det er vanskelig å kommentere konkrete priser generelt, fordi selskapene sitter på forskjellige statistikk og bakgrunnsinformasjon om risikofaktorer. Det et selskap legger stor vekt på kan et annet selskap legge mindre vekt på. Og slik slår ut på prisen, forklarer Jack Frostad, informasjonsdirektør i If.
– For oss er det viktigst å gi tilbud som kan være forutsigbare og langsiktige. Vi overvåker kontinuerlig de største og mest sammenlignbare konkurrentene, og prøver å gjøre alt for ikke å overprise, da taper vi kunder.

LES OGSÅ: Slike biler vil Jens ha

Viktig produkt

– Det er gledelig å se at vi igjen kommer godt ut på pris på bilforsikring. Dette er et viktig produkt for Storebrand, og vi skal gi kundene konkurransedyktige priser, sier Øivind Huse, leder for Produkt i Storebrand Forsikring.

Han er enig med Frostad om at selskapenes forskjellige vekting av risiko gir forskjellige pristilbud, samtidig ser ikke Huse bort ifra at noen generelt operer med et høyere prisnivå.

Press prisen

Finansportalen.no er en del av Forbrukerrådet, de er finansiert av det offentlige og fullstendig nøytrale. Nettstedet har en god kalkulator som kommuniserer med forsikringsselskapenes interne systemer. Med denne kan du fort sammenligne priser og se hvor mye du kan spare ved å bytte leverandør. Likevel er ikke portalen helt pålitelig. Det er ikke mulig å legge inn alle vesentlige tall, så husk å dobbeltsjekk med direkte med selskapene.

– Man bør bli mer bevisst på forskjellene som finnes. Det er mange tusenlapper som skiller mellom selskapene. Folk er altfor lojale og bytter selskap for lite. Man blir faktisk straffet for å være lojal, sier Elisabeth Realfsen, redaktør for portalen.

Hun oppfordrer alle til å sjekke priser og prute minimum hvert tredje år. Om man finner bedre tilbud andre steder bør man enten skifte selskap eller prute prisen ned til samme nivå. Forbrukerrådets kalkulatorer på nettet kan være et godt pruteverktøy mot selskapene.

Artikkeltags