Konferanse om bord

Magnus Kleiven har stor tro på sitt nye busskonsept. Rundt konferansebordet bak i bussen kan et styre på syv personer ha tatt viktige beslutninger mens Magnus kjører dem til flyplassen.

Magnus Kleiven har stor tro på sitt nye busskonsept. Rundt konferansebordet bak i bussen kan et styre på syv personer ha tatt viktige beslutninger mens Magnus kjører dem til flyplassen. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

At Kiel-ferja eller Danmarks-båten er åsted for konferanser er ikke noe nytt. Men når Magnus Kleivens gjester setter seg ved konferansebordet, setter de seg ved en nyskapning.

DEL

Mange forretningsfolk er travle. Et bedriftsstyre på vei til Gardermoen – fra for eksempel Porsgrunn – kan benytte verdifull transporttid til å jobbe i ro og mak, sier Kleiven.

Å jobbe i ro og mak er vanskelig i en bil, på et tog eller i en ordinær minibuss. Men i Kleivens konferansebuss kan mye av jobben være gjort på vei til flyplassen.

– Hittil har det manglet et slikt tilbud for mindre grupper, hevder han.

LES FLERE MOTORSAKER HER

Konferanseavdeling

Magnus Kleiven, eller bare Magnus som daglig leder i Magnus Reiser er bedre kjent som, vil at passasjerene hans skal ha det komfortabelt. Derfor har han, sammen med kona Tove lagt mye energi og tanker bak designet av den nye konferansebussen. Sittegruppen helt bak i bussen har syv godkjente sitteplasser.

– Det er sikkerhetsbelter til syv. Flere har ikke lov til å sitte der mens bussen er i bevegelse. Men om bussen står i ro, kan flere finne en komfortabel plass rundt konferansebordet, sier han og legger til at det selvsagt er mange andre enn bedriftsstyrer som kan ha glede av et konferansebord.

– Det kan like gjerne være et bridgelag som har turnering om bord. Men jeg har fått gode tilbakemeldinger på konseptet fra næringslivet, sier han.

LES OGSÅ: Klargjør bilen før salg

Interiør

Det er ikke sikkert at en tur med konferansebussen til Magnus Reiser er tilstrekkelig for at et styre kan sende bedriftsresultatet til himmels. Men slik kan det sikkert oppleves for den som setter seg til rette rundt det spesialdesignede konferansebordet. Over hodene på deltakerne dukker nemlig en stjernehimmel opp i taket når det begynner å mørkne ute.

Og om det virkelig går bra med bedriften, har Magnus sørget for å legge til rette for at styret kan åpne en kald champagne. I kjøkkenkroken finner du – i tillegg til annet nødvendig utstyr som kaffetraktere, pølsekoker og mikrobølgeovn – en vinkjøler. Tilgang til Internett, PC-tilkobling til fire store TV-skjermer, bord til PC og stikkontakter for uttak av 220 volt til flere av sitteplassene og tilkobling til "landstrøm" når bussen står stille, er selvsagt også på plass i en konferansebuss.

– Setene kan snus, noe som gir flere ulike bordløsninger, sier Magnus.

Design

Bussen er bygget på den gamle tyske bussfabrikken Neoplan i Pilsting. Her har de ansatte overtatt fabrikken, og nå har bussen fått navnet Viseon.

– Viseon har ingen forhandler i Norge, så denne har vi selv importert, forklarer Magnus som har hatt styring med mange detaljer underveis.

Komfort er mer enn å sitte godt, mener han og peker på at kona er nøye på at bussen framstår tiltalende.

– Fargene som tyskere vil ha, passer dårlig for oss nordmenn. Vi opplever det grelt, sier Magnus som skryter av konas sans for farger og interiør.

Lyst skinn med mørk velur i setene ble resultatet.

– Tyskerne var først skeptiske. Men da de så resultatet ga de uttrykk for at bussen ble svært delikat, sier Magnus.

LES OGSÅ: Du trenger ikke å skifte hele delen

Detaljer

Med 35 års erfaring med busser er det lite som overlates til tilfeldighetene når Magnus bestiller en ny buss fra fabrikken. God takhøyde og kvalitetsseter bidrar til en bedre opplevelse for gjestene. Men Magnus har også fått bussfabrikken til å gjøre endringer av praktisk art som mange vil sette pris på.

– Siden dette skal være en femstjerners buss ville vi ha lukket hattehylle. Det skal fabrikken ettermontere, sier han.

Normalt er toalettet vanskelig å komme til – trangt, og ned en trapp.

– Vi har valgt å montere toalettet oppe på gulvplan like bak midtdøren. Dermed blir det mye mer tilgjengelig, sier Magnus som med sin nye konferansebuss kan rulle ut på veien med Skandinavias første eksemplar av en Viseon turbuss.

Bildetekst: Magnus Kleiven har stor tro på sitt nye busskonsept. Rundt konferansebordet bak i bussen kan et styre på syv personer ha tatt viktige beslutninger mens Magnus kjører dem til flyplassen. Med 35 års busserfaring vet Magnus hvordan en buss bør innredes. Magnus Reiser satser med sin nye Viseon konferansebuss på små grupper. Bussen har plass til 36 personer inklusiv sjåfør og to guider.

Artikkeltags