Vil ha bastøferja på batteri

Ikke bærekraftig: Naturvernforbundet i Vestfold mener det er nødvendig med elektrisk ferjeforbindelse mellom Horten og Moss.

Ikke bærekraftig: Naturvernforbundet i Vestfold mener det er nødvendig med elektrisk ferjeforbindelse mellom Horten og Moss. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Dersom Norge skal ta ansvar for å redusere sine utslipp av klimagasser, er det kun ett alternativ til ferdsel over Oslofjorden, mener Naturvernforbundet i Vestfold.

DEL

(Tønsbergs Blad) – Myndighetene må sette mye strengere miljøkrav til ferjesambandet Horten - Moss.

Det mener leder for Naturvernforbundet i Vestfold, Hans Ivar Nesse.

Vegvesenet har utredet alternative muligheter for fastlandsforbindelse over Oslofjorden mellom Horten og Moss. Naturvernforbundet mener derimot at ingen av disse løsningene er gode nok.

– Felles for alle løsningene er at de vil medføre nedbygging av verdifulle arealer og føre til en kraftig økning i utslippene av klimagasser, mener Nesse.

Løsning: Bytt til batteri

I Sogn settes i år verdens første elektriske ferge i drift. Dette gjøres på grunn av strenge miljøkrav. Naturvernforbundet mener slike miljøkrav også bør stilles til ferjesambandet Horten-Moss.

Den elektiske ferje i Sogn går strekningen mellom Lavik og Oppedal. Denne ferja blir drevet av batterier som hurtiglades ved kai. Dette bør også bli den nye løsningen på strekningen Horten-moss, mener Naturvernforbundet.

– Ferjeforbindelse er langt bedre for klimaet enn fast forbindelse, og elektrisk ferje enda mye bedre, argumenterer de.

Avisen har vært i kontakt med Bastøfosen, men grunnet påskeferien har de ikke hatt mulighet til å kommentere denne saken.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken