– SVs forslag om bil vil forsinke det grønne skiftet

Av

Miljøpolitisk leder i Vestfold og Telemark SV, Lars Egeland tar i et leserinnlegg nylig til orde for økte avgifter på alle biler.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Elektriske, ladbare hybrider og nye moderne fossiledrevne biler. Fra før har Norge blant verdens høyeste avgiftsnivå, med unntak av på elbil. Sistnevnte er åpenbart det viktigste kriteriet for elbilens suksess i Norge. For oss som jobber med bil og kjenner kundene våre så er ønsket om økte avgifter uforståelig. Hvordan har SV tenkt at økte avgifter skal føre til en fornying av bilparken og en grønnere biltrafikk?

Les innlegget fra Lars Egeland her

Ingen annen bransje har snudd seg raskere enn bilbransjen. Vi leder an i det grønne skiftet. Sammen med kundene våre har modige grønne valgt blitt gjennomført og over 300.000 elektriske personbiler blitt solgt. Det er over 10% av personbilparken. I tillegg kommer ladbare hybrider som slipper ut vesentlig mindre enn rene fossilbiler og nyere fossilbiler som i dag slipper ut vesentlig mye mindre enn for bare få år siden. Teknologien jobber for alle drivlinjer.

Den norske bilparken blir ikke nyere. Den blir eldre og eldre. I 2015 var gjennomsnittsalderen på en personbil i Norge 10,5 år. Nå er det 10,7 år. Men, i distriktet er den ennå eldre. I distriktet holder folk på de eldre bilene sine lengst av alle. Gjennomsnittsalderen på bilene i de minste kommunene er hele 12,4 år. Får man ned gjennomsnittsalderen på den norske bilparken med bare ett år vil det spare oss for flere hundre tusen tonn C02 i året. For å få til det grønne skiftet må hver kilometer som kjøres være med en nyest mulig bil. Jo flere elektriske biler vi har på veien jo bedre er det for miljøet. Dette får vi ikke til ved å gjøre nyere biler dyrere. Da holder man lengre på sin gamle bil. Dette er logisk. Dyrere nybiler fører ikke til flere nye biler på veien.

En annen ting som Egeland tar opp er avgiftslettelsene på elektriske biler. Høyre har i utkast til nytt partiprogram for stortingsperioden 2021- 2025 moms på elektriske biler inne. Det samme har Arbeiderpartier. Senterpartiet er delt. I innlegget til Egeland tar også SV til orde for økte avgifter på elektriske biler. Bransjen frykter at de vi nå ser bare er starten på en bølge av avgifter på elektriske biler. Det er altfor tidlig.

Det er riktig at vi har brukt milliarder i avgiftslette på elektriske biler. Dette har vært nødvendig og er fortsatt nødvendig for å fase inn ny teknologi i hele landet. Til nå har milliardene for det meste gått til de store byene og områdene rundt. Til dem som har hatt råd til å kjøpe de dyreste bilene med den lengste rekkevidden, plass og 4X4. Eller til dem som greier seg med små elektriske bybiler. I distriktet har ikke alle buss rett utenfor døra. I distriktet bruker man bilen oftere og til flere ting. Elbilene som vanlige familier ute i distriktene trenger og har råd til begynner først nå å komme. Biler med rekkevidde, plass, bakkeklaring, hengerfeste og 4X4. Nå vil politikerne altså dra opp stigen etter seg og begynne å legge moms og andre avgifter på de elektriske bilene. Før hele landet har hatt mulighet til å delta i det grønne skiftet. Før vi har et godt nok utbygget ladenettverk. Før vi har hatt tilgjengelig nok modeller som trengs i distriktene. Urettferdig kalles dette.

Nå står vi overfor en grønn bølge av nye modeller de neste årene. Skal ikke vi som ikke som bor i Oslo, men steder der man trenger de bilene som nå kommer få like muligheter til å delta i det grønne skiftet?

Nye biler må inn og de eldste bilene må ut. Skal vi nå klimamålene må det skje raskere enn i dag. Politikerne sier vi bare skal selge elbiler etter 2025. Nå er vi ca. halvveis til målet. Elbilsalget er nå 50%. Det vil fortsatt være en del som mener at en ladbar hybrid er riktig for dem eller kanskje en ny og mer miljøvennlig diesel noen år til. Det er uansett mye bedre enn at de tviholder på sine gamle, mindre miljøvennlige og mindre trafikksikre biler lengst mulig. Dyrere biler gir ikke flere nye biler påveien.

Bransjens oppfordring til politikerne er å ikke kjøre det grønne skiftet i grøfta før alle har fått muligheten til å bli med på turen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken