La elevene få bestemme skole selv

Fritt skolevalg er den mest rettferdige løsningen

Fritt skolevalg er den mest rettferdige løsningen Foto:

Av
DEL

LeserbrevÅ velge hvilken videregående skole man skal gå på er viktig valg, og det er rart at noen politikere tror de er bedre egnet enn elvene selv til å ta det valgene.

Nå vil venstresiden nekt alle elvene i det nye fylket å bestemme hvilken skole de skal gå på. De vil innføre nærskoleprinsippet, og dermed la det være opp til elevenes postnummer å bestemme hvilken skole de kommer inn på. Det er urettferdig å la et så viktig valg være opp til en faktor som elevene ikke kan gjøre noe med selv.

I Høyre vet vi at det er mange og ulike hensyn som er avgjørende når elevene velger hvilken videregående skole de skal gå på. Derfor vil vi beholde fritt skolevalg i Vestfold, fordi vi tror elevene selv vet best hvilken videregående som passer for dem.

Med nærskoleprinsippet blir elevene tvunget inn på den skolen som ligger nærmest der de bor, helt uavhengig av hvilken skole elvene vil gå på selv. Fritt skolevalg handler derimot om å gi elevene valgmuligheter uavhengig av hvor de bor, og hvilken skole som ligger nærmest.

Fritt skolevalg handler om å gi elevene muligheten til å velge bygg og anlegg på Re videregående skole i førsteklasse, selv om man bor i Larvik, fordi elevene vet at man skal velge anleggsteknikk på Re i andreklasse. Det handler om å gi elevene muligheten til å skape seg et godt og trygt klassemiljø allerede fra starten.

Fritt skolevalg handler om å gi elevene mulighet til å velge en annen skole enn de som mobbet dem på ungdomsskolen, eller en skole hvor de kan treffe nye venner utenfor nærmiljøet. På en skole som gir dem nye muligheter og drømmer.

Fritt skolevalg er så fritt at ni av ti elever i Vestfold fikk førstevalget sitt oppfylt i 2018. Det betyr at over 3000 elever kunne smile da de fikk vite hvilken skole de kom inn på, fornøyde over å kunne velge hvilken videregående de skulle gå på selv.

Når ni av ti elever kommer inn på førstevalget sitt, innebærer det også at noen elever ikke gjør det. Det kan føles urettferdig og skuffende, og jeg tror alle kan kjenne på hvordan det er for Michael å ikke komme inn på den skolen han ønsket.

Men det hadde vært like urettferdig for de elevene som jobber beinhardt og målrettet for å komme inn på den skolen de ville, og ikke komme inn fordi de har feil adresse og foreldrene ikke har råd til å flytte.

Vår oppgave som politikere er å se forbi enkeltsaker, uansett hvor vanskelig det måtte være, og se på hvilket system som er mest rettferdig for flest. Fritt skolevalg gir ni av ti elever muligheten til å velge skole selv, og vi tar ikke de elevene som ikke kommer inn på alvor ved å frata alle elevene retten til å velge. Det krever andre politiske løsninger.

Det er heller ikke fritt skolevalg som skaper A- og B-skoler, slik enkelte på venstresiden hevder. Det er en ansvarsfraskrivelse politikere burde holde seg for gode for. Det er politikeres manglende evne og vilje til å prioritere skoler som skaper forskjeller, og ikke elevenes mulighet til å velge den skolen de vil.

Fritt skolevalg er ikke perfekt, men det er mer rettferdig enn å frata alle elevene muligheten til å velge skole selv. Jeg er ikke villig til å ofte elevenes frihet og mulighet til å bestemme over sin egen fremtid, til fordel for et system der bare postnummeret er avgjørende.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags