Vei til Bakkenteigen

Av
DEL

MeningerUniversitetet vårt er veldig viktig for kommunen og det lokale næringslivet. Studiestedet i Horten er det største til Universitetet i Sørøst-Norge, med over 5000 studenter og 600 ansatte. Universitetet selv sier at en bedret veiløsning er avgjørende for å sikre en videre positivt utvikling.

I dag må trafikk fra jernbanestasjonen og E-18 kjøre ned til rundkjøringen ved Borrehaugene og gjennom Kirkebakken for å komme til Universitetet. Med en ny vei fra Glenneundergangen vil adkomsten bli mye lettere. Veien vil også kunne betjene det planlagt boligområdet i Tonsåsen og næringsområdet i tilknytning til Forskningsparken. En annen side er det beredskapsmessige. Det er ikke godt nok at det bare finnes en vei inn på et område hvor det daglig befinner seg mange tusen mennesker.  

I Gjengangeren uttrykker Harald Moskvil fra MDG skepsis til den nye veien. Jeg lytter ofte til innspill fra MDG, men i denne saken er jeg ikke enig med Moskvil. En ny vei er også viktig for å øke andelen som kjører kollektivt eller sykler. Det er i dag veldig vanskelig med buss fra jernbanestasjonen til Universitetet. Med en ny vei vil det være realistisk med direktebusser, som ikke vil bruke mer enn fire-fem minutter. I fremtiden kan vi også se for oss autonome løsninger. Det forutsettes også at det legges godt til rette for syklende og gående på den ny veien. Veien er ikke ment å betjene gjennomgangstrafikk fra Borre mot Tønsberg.

De siste to årene har jeg jobbet mye for å få fylkeskommunen til å ta hovedansvaret for finansieringen av veien. Det har jeg begrunnet med at Universitetet har en svært viktig rolle i forhold til regional kunnskaps- og næringsutviklingen. Det er derfor veldig gledelig at fylkestinget nå har avsatt midler til dette.

Med en ny vei løser vi det Universitetet selv betegner som den største utfordringen ved studiestedet. Studiestedet blir lettere tilgjengelig, og vi legger bedre til rette for både syklende og kollektivreisende.

Are Karlsen

Ordfører

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags