Om trening, oksygenopptak og «unge» pensjonister som går på tur uten intervalltrening og uten effekt?

Av
DEL

MeningerEtter å ha fulgt med på innleggene i Gjengangeren siste tida angående trening, oksygenopptak, fysisk og medisinsk alder osv. lurer jeg faktisk på om dette er noe folk flest er opptatte av, eller er det bare en liten gruppe som er unormalt opptatt av trening, syreopptak og fysisk alder og å skaffe seg nye kunder til treningsstudioer eller testlaben sin?

Er det virkelig slik at det bare er intervalltrening, 4x4 eller 3x3, som er såå saliggjørende og som gir effekt med hensyn til fysisk styrke og god helse? For å sitere yndlingsuttrykket til min far, «for noe tøv disse spesialistene klarer å få folk til å tro». Jeg har ikke den ringeste aning om jeg klarer et oksygenopptak på 50 mL/kg/min eller 10 mL/kg/min, for meg er det «knekkende likegyldig» og uinteressant.

Men det som etter min mening mangler i diskusjonene om effekten av trening, er den fysiske og psykiske opplevelsen og ikke minst velværen som en enkel tur kan gi. Vi er noen «unge» pensjonister som ikke er så interessert i å «sprenge» oss til vi nesten spyr, men som heller velger å gå den tidlige morgenrunden på Karljohansvern med noen utrolige diskusjoner, historier, litt juging (selv om vi totninger ikke juger men heller er litt romslige med sannheta) og ikke minst naturopplevelser. Dette er noe som gir oss både fysisk styrke og ikke minst psykisk velvære, noe jeg tror «intervalltrenerne» bare kan se langt etter. Ikke kom å si at denne formen for trening ikke har noe effekt.

Å få oppleve soloppgangen når vi passerer Møringa med den lille øya syd for Moss hengende i løse lufta med den røde sola lysende både over og under og Bastøferjene som «svever» mot Moss og Horten er bare fantastisk og «Hildringstimen» med Erik Bye kommer automatisk inn i hue. Se på dette a dere, glødende sol med tvillingsoler og «regnbue» mellom dem, slike bilder går ikke an å beskrive, de må bare oppleves.

Det samme med kulingen fra nord med kalde gufs, tåkedisen som et slør og havet som ryker. Vi klarer vi ikke å ta bilder av alle disse opplevelsene, men de sitter som klistret i hue, og gjør noe med oss på en positiv måte. At dette ikke har effekt på helsa, både fysisk og psykisk er også bare noe «tøv». Man behøver ikke å være forsker fra NTNU eller rakettforsker fra NASA for å skjønne at dette har effekt, selv en alminnelig arbeider fra verven, brannmann, bussjåfør, snekker, statsbyråkrat og revyartist som opplever dette daglig i morgentimene, skjønner at dette er bra for helsa og attpåtil får titusen skritt oppdatert på telefonen.

Trening er ikke bare svart eller hvit, med eller uten et oksygenopptak på 50 mL/kg/min og de som nyter tredemølla med intervaller så de nesten spyr må også få lov til å nyte det. Nytelsen over egen innsats gir også positive effekter på helsa. Fortsatt god trening uten at du nødvendigvis behøver å få konstatert maks. oksygenopptak på laben. Nyt det mens du kan, plutselig kan livet være over. Da spiller ikke den fysiske eller medisinske alderen så stor rolle. 

Stein Erichsrud

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags